Študenti z Košíc sa tešia: Ich nová čokoláda chutí aj v USA
ymýšľali, vymýšľali, až vymysleli nový druh čokolády. Štyria gymnazisti sa tak stali najmladšími podnikateľmi na Slovensku. Už
tretíkrát sa študenti z košického Gymnázia na Poštovej ulici zúčastnia
cez prázdniny na veľkom európskom finále veľtrhu študentských
spoločností, ktorý sa bude konať v Bukurešti. Budúci maturanti Tereza
Spišáková, Juliana Humeňuková, Matej Šelepský a Michal Zbojovský prídu
na medzinárodné kolbište s produktom svojej študentskej firmy –
energetickou čokoládou. „Na našom gymnáziu máme už šesť rokov predmet aplikovaná ekonómia pod
záštitou neziskovej organizácie Junior Achievement. Na jeho hodinách sa
snažíme o to, aby študenti získali o podnikaní nielen teoretické
vedomosti, ale hlavne vlastné skúsenosti z reálneho podnikania v reálnom
prostredí. Pripravujeme našich gymnazistov aj na to, aby raz po
vykročení na podnikateľskú cestu neuvažovali tým smerom, že o mesiac sa
budú topiť v peniazoch a vyvážať sa na mercedesoch či helikoptérach.
Lebo pravda môže byť aj pravý opak, že sa so svojimi výrobkami či
službami na trhu neuchytia a namiesto miliónov budú mať dlhy,“ hovorí
Eva Vanečková, učiteľka predmetu aplikovaná ekonómia, o pozadí vzniku
študentskej firmy svojich zverencov. „Keď sme sa rozhodli, že na vlastnej koži okúsime slasti aj strasti
podnikania, mali sme v hlavách veľké množstvo nápadov, od tých
najbizarnejších po veľmi reálne. Lenže keď sme začali zvažovať všetky za
a proti, ukázalo sa, že asi ani jeden nápad nie je životaschopný,“
priznáva prezidentka študentskej firmy AIM Tereza Spišáková. Kým prišli
na energetickú čokoládu, bol ich favoritom nápad predávať darčeky podľa
typológie človeka. „Mali sme to okukané zo života, ako často sú ľudia
sklamaní aj z tých najdrahších, najluxusnejších darčekov a niekedy im
urobí obrovskú radosť podarúnok za pár eur. Tak sme sa začali vážne
šprtať v psychológii a akosi nám vyšlo, že keby sa darčeky na meniny,
narodeniny, pod vianočný stromček vyberali podľa všeobecnej uznávanej
typológie osobnosti, predišlo by sa mnohým sklamaniam,“ hovorí o
nezrealizovanom nápade Juliana Humeňuková. Už-už sa schyľovalo k tomu, že tento nápad dostane reálne kontúry,
keby si jedného večera nebola Terka Spišáková prisadla na gauč k otcovi.
Slovo dalo slovo, otca, vedeckého pracovníka v oblasti baníctva,
zaujímalo, v akej fáze je ich projekt. „Uvažujeme však aj o tom,“
odpovedala Terka, „či by nestálo za to vyrábať špeciálne druhy čokolády,
čosi ako fajnový liek na dušu. Jeden druh by bol pre zamilovaných,
zišla by sa čokoláda na posilnenie zdravia, azda aj čokoláda zaháňajúca
neúspech či depresie.“ Keď sa s týmito úvahami ráno zdôverila Julke,
Matejovi a Michalovi, zrazu bolo všetkým jasné, že cesta k úspechu je
cesta čokoládová. O pár hodín už mali na papieri podnikateľský zámer, do
sveta podnikania sa rozhodli vstúpiť s energetickou čokoládou. Prvá energetická čokoláda má už vyše sedemdesiat rokov, premiéru mala
na olympijských hrách v Berlíne v roku 1936. Predávala sa v plechovkách
pod obchodným názvom Športová čokoláda. Ako prezrádzajú historické
pramene, tvorilo ju 58-percentné kakao, jemne pražená káva a kola orechy
z Južnej Afriky. Michal Zbojovský nám vysvetlil, v čom sa ich
energetická čokoláda odlišuje od tej Športovej, ktorá pred trištvrte
storočím tak fičala v olympijskej dedine. Energetická pochúťka gymnazistov z Košíc sa predáva už aj v Belgicku, Anglicku a USA. „Našu energetickú čokoládu sme namiešali z najkvalitnejších
belgických, švajčiarskych a talianskych čokolád, do ktorých sme pridali
ovocie goji a acai. Sú to doslova vitamínové a energetické bomby. Goji,
ktoré rastie pod himalájskymi končiarmi, obsahuje až 21 stopových
prvkov. A lahodné brazílske ovocie acai z amazonských dažďových pralesov
odborníci považujú za jednu z najzdravších potravín na svete, zo
všetkých druhov ovocia obsahuje najviac antioxidantov. Vďaka tejto
kombinácii sme vyvinuli nový druh čokolády podporujúci výkonnosť a
koncentráciu. Naša čokoláda je vhodná pre vystresovaných študentov,
unavených šoférov, vyčerpaných vedcov. Pred maturitami bol o ňu na našom
gymnáziu ozaj veľký záujem...“ Keď mali recept hotový a vyskúšaný, obrátilo sa kvarteto košických
gymnazistov s ponukou na spoluprácu na firmu Nestlé. Odpoveď ich však
nepotešila. Ďakujeme, že ste sa unúvali, ale denne dostávame desiatky
ponúk, zatiaľ nemáme záujem. Tak sa poobzerali po domácich výrobcoch
čokolády a praliniek. Ich ponuka sa zapáčila výrobcom čokoládových
pochúťok v Bratislave, Košiciach, v českom Tábore i Maďarsku. Prvé
pralinky vyrobila podľa receptu košických študentov čokoládovňa v
Tábore, ktorá pralinky naplnila ovocím goji a acai. Recept na
energetickú čokoládu sa zapáčil aj výrobcom ručne tvarovanej čokolády v
Maďarsku. A majiteľ belgickej čokoládovne v metropole východného
Slovenska Marc Barri pochúťku košického kvarteta už dokonca vyváža do
Belgicka, Anglicka a najnovšie sa už objavila ako doplnkový tovar v
jednom kozmetickom salóne v New Yorku. Podmienkou na účasť na európskom veľtrhu študentských spoločností je
nielen víťazstvo v národnej súťaži, ale aj vlastná firma. „Firma mojich
študentov má podobu akciovej spoločnosti, keď začali predávať v škole
akcie po päť eur za kus, za tri dni sa po nich len tak zaprášilo. Kým
som sa spamätala a uvedomila si, že nemám ani jednu, bolo už neskoro,“
priznáva sa k svojej chybe Eva Vanečková, ktorá aj prázdninové dni trávi
v spoločnosti svojich študentov pripravujúcich sa na veľké európske
finále študentských firiem. Zdroj: http://zivot.azet.sk/clanok/11798/studenti-z-kosic-sa-tesia-ich-nova-cokolada-chuti-aj-v-usa.html
Nápad z gauča
Akcie na dračku