Rektor STU v rozhovore pre Hospodárske noviny
Prestížne svetové univerzity ako Oxford, Cambridge či Harvard
poskytujú kvalitu ako na Slovensku nikto nenájde. Čoraz viac študentov
však odchádza na do zahraničia na školy porovnateľnej kvality ako máme u
nás, hovorí rektor Slovenskej technickej univerzity Robert Redhammer.
Malo by byť štúdium na verejných vysokých školách spoplatnené?
Už
viac ako dve storočia je v našich krajinách bývalej Rakúsko-Uhorskej
monarchie zvyklosťou poskytovať vzdelávanie zdarma a hradiť ho zo
štátneho rozpočtu. Preto si myslím, že pokusy diskutovať o spoplatnení
vzdelávania nemajú veľkú nádej na úspech. Ani reforma Učiace sa
Slovensko nenavrhuje zaviesť spoplatnenie.
Ako potom môžeme dosiahnuť zvýšenie kvality absolventov našich vysokých škôl?
Slovensko
potrebuje výraznejšiu diferenciáciu vzdelávania. Tým nemyslím delenie
škôl na dobre a zlé. Myslím tým rôznorodosť vysokých škôl. Slovensku
chýbajú školy zamerané na profesie, ktorým donedávna postačovalo
stredoškolské vzdelanie. V dôsledku nových technológií, zložitosti či
komplexnosti prostredia potrebujú v praxi vyššie vzdelanie ako
stredoškolské.
To sú najmä profily požadované priemyslom, ale nielen
tým. Druhý príkladom je profil vysokonáročného vzdelávania smerujúceho k
vedeckému výskumu svetovej kvality, či špičkovým technicko-inžinierskym
projektovým zručnostiam. Takto zamerané vysoké školy majú pochopiteľne
iné vnútorné postupy, procesy, musia zabezpečovať aj iné zázemie,
podmienky pre výchovu a vzdelávanie. Preto vyžadujú iné hodnotenie aj
iné financovanie než školy, ktoré výskum ku kvalite vzdelávania
nepotrebujú. A to som uviedol len dve špecifické odlišnosti. Ak budeme
mať lepšie financované vysoké školy, primeranejšie svojmu rôznorodému
poslaniu, budú môcť lepšie napĺňať úlohu v spoločnosti.
Kedy si budeme môcť na Slovensku povedať, že sme na úrovni
vyspelej Európy, čo sa úrovne vzdelania či kvality vysokých škôl týka?
Myslím
si, že napriek všetkému nie sme ďaleko. Dosiahli sme zvýšenie kvantity,
čím sme predbehli mnohé vyspelé krajiny. To čo nám sťažuje pozície a
sťažuje aj verejnosti orientovať sa v kvalite absolventov je to, že
rôzne typy pomaturitného vzdelávania sa od seba na Slovensku nedajú
formálne odlíšiť. Potom sa nenapĺňajú očakávania z rôznych strán a to sa
javí ako zlyhanie kvality.
Veľká masa pomaturitného vzdelávania
musí mať jasnú štruktúru. Nemôže ísť o prosté zvýšenie počtu študentov
študujúcich výskumné univerzitné programy, ako sa často mylne očakáva.
Musíme jasne pomenovať poslanie, ciele vzdelávania a tomu prispôsobiť
jeho hodnotenie, financovanie aj postavenie absolventov v spoločnosti.
Ak dokážeme diverzifikovať vysokoškolské vzdelávanie, zrozumiteľne
pomenovať jeho rôznorodé ciele a úlohy, potom sa jasnejšie ukáže
spoločenská hodnota vzdelávania. A myslím, že by slovenské vysoké školy
veľmi rýchlo poskytli jasnú pridajú hodnotu v celej šírke spoločenských
potrieb.
S tým súvisí aj ďalší fenomén. A to je odliv našich stredoškolských absolventov do zahraničia.
Registrujeme to. Osobne nemám nič proti štúdiu na svetových prestížnych
univerzitách ako napríklad Oxford, Cambridge či Harvard. Takú kvalitu
na Slovensku nikto nenájde. Ide o relatívne malý počet excelentných
študentov. Ale čoraz viacej študentov odchádza na štúdiá do zahraničia
na školy porovnateľnej kvality ako máme na Slovensku. A to už problém
je.
Aké to môže mať dôsledky?
Treba si uvedomiť, že
väčšina vyspelých krajín sa borí s problémom negatívneho demografického
vývoja. V kombinácii s predlžovaním priemerného veku, ktorého sa ľudia
dožívajú, čelia tieto krajiny problému financovania sociálneho a
zdravotného zabezpečenia. Proste pomer ekonomicky aktívneho a
neaktívneho obyvateľstva sa zhoršuje v celom vyspelom svete. Jedným z
možných riešení je „import“ pracovnej sily, ideálne cez prilákanie
talentovaných mladých ľudí do krajiny na vysokoškolské vzdelávanie.
Päť rokov štúdia je dostatočná doba na to, aby si ich „otestovali“ a
ponúkli im zamestnanie. Získavajú tak najschopnejších vzdelaných ľudí s
vysokou pridanou hodnotou i vysokým, dobre zdaniteľným príjmom pri
nízkych nákladoch.
V poriadku, vieme teda, že študenti odchádzajú za hranice. Vieme však ako si ich môžeme udržať?
Predovšetkým musíme o ich priazeň a záujem zostať na Slovensku
podstatne viacej bojovať. Nielen vysoké školy, ale aj ich rodičia,
učitelia na stredných školách a spoločnosť vrátane podnikov, obcí, vlády
i médií. Musíme im dávať najavo, že nám záleží na tom aby študovali a
potom aj pracovali doma. Aby študovali na Slovensku a, áno, išli na
skusy do zahraničia v rámci štúdia, na semester či rok - čo im ponúkame
aj my na STU.
Musíme im ponúkať to, čo hľadajú v zahraničí. Kvalitné
vzdelávanie v príjemnom prostredí s primeraným sociálnym zabezpečením. A
najmä s dobrou perspektívou pre uplatnenie sa v živote. A hodne, ale
hodne viacej zdravého sebavedomia a národnej hrdosti.
Hovoríme o Slovákoch. Nájdu sa na Slovensku aj zahraniční študenti?
V poskytovaní štúdia v angličtine je silná medzinárodná konkurencia.
Okrem anglických, americký či austrálskych škôl čoraz viacej univerzít z
nemecky hovoriacich krajín začína ponúkať anglické kurikulá. Napriek
tomu takéto vzdelávanie poskytujeme desiatky rokov, aj keď študentov
máme len okolo troch percent. Zväčša ide o študentov doktorandského
štúdia alebo študentov bakalárskeho z mimo krajín Európskej únie. Našim
primárnym poslaním je však vzdelávať Slovákov, aspoň tak to vnímame ako
zadanie.
Lepšia situácia je v oblasti medicíny, kde niektoré krajiny
majú tvrdý strop na počet študentov, napríklad Nórsko či Grécko.
Záujemcovia o lekársku profesiu potom využívajú kvalitné vzdelávanie na
slovenských vysokých školách, najmä na Univerzite Komenského v
Bratislave a Univerzite Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach. Presadiť sa
medzinárodne v technike je ťažšie, keďže je veľa iných lukratívnych
ponúk.
Procesom prijímania zahraničných študentov navyše dosť bránia
aj slovenské imigračné predpisy. Keď zistia, koľko dokumentov si musia
vybaviť a ako dlho to trvá, radšej odídu inde.
Často sa diskutuje o tom, že na školách chýbajú ľudia z praxe. Čo si o tom myslíte?
To je presne tá otázka poslania vysokej školy. Ak je poslaním vzdelávať
k určitej profesii, do konkrétnej prevádzky, potom samozrejme to musia
byť ľudia, ktorý ju poznajú. Ale ak je poslaním vzdelávať na báze
vedeckého bádania, potom škola potrebuje vedcov uznávaných v príslušnej
medzinárodnej vedeckej komunite.
Záleží teda od poslania vysokej
školy, alebo konkrétnej vzdelávacej činnosti a tá nie je na Slovensku
dostatočne diverzifikovaná. Ináč povedané potrebujeme školy, ktoré budú
mať odborníkov z praxe a ich vzdelávanie bude reflektovať potreby
konkrétnych zamestnávateľov, potom ale nepôjde o univerzitné
vzdelávanie.
Potrebujeme aj všeobecne vzdelaných ľudí, možno v inej
skladbe odborov ako je teraz. A potrebujeme aj výskumne a inovačne
zdatných ludí, ktorí dokážu prichádzať s úplne novými poznatkami a
technickými riešeniami, ktoré ale nevieme dopredu naplánovať, teda musia
vyplynúť z vedeckého výskumu. Potrebujeme rôznorodosť vzdelávania.
Veľkou témou sú aj tituly. Je dnes profesor či docent nepotrebným označením?
Značná časť diskusie bola nedorozumením. Profesorov aj docentov na
školách predsa potrebujeme. Navrhovalo sa zjednodušiť proces
„generovania“ profesorov a docentov a posunúť ho celý na univerzity.
Zrušiť štátnu reguláciu – právnu úpravu procesu, ktorý zo zákona začína
na fakultách, prechádza cez komisie, vedecké rady fakúlt, univerzít a
končí u prezidenta. Výsledkom je titul pred menom na celý život.
Navrhovalo sa, aby profesorom bol ten, kto vyhrá konkurz na príslušné
profesorské miesto na univerzite. Teda len konkurz.
To by bolo
flexibilné, no celá zodpovednosť by zostala na školách bez garancie
štátu. Takýto mechanizmus dnes už na školách existuje, ale podmienkou
obsadenia miesta profesora je, že uchádzač už predtým získal titul pred
menom u prezidenta. Zavládlo na školách zdesenie, že ak by sa zrušili
pravidlá získania titulu pred menom, rozpadol by sa mechanizmus
zabezpečovania kvality učiteľov pri obsadzovaní pracovných miest. Osobne
som zástancom zjednodušenia právnej úpravy. Myslím, že univerzity by si
mali samé zodpovedať za to, čo robia a štát by im do toho nemal
zasahovať. Ak profesora menuje prezident republiky, tak sa nedivím, že
štát chce mať kontrolu aspoň nad procesom.
Ale to je v protiklade s
princípmi akademických práv. Akokoľvek by sa ale uvoľňovali pravidlá
kreovania profesorov a docentov, dôležité je, aby univerzitám zostal
zachovaný základný pilier zabezpečenia kvality učiteľov. Tým je
habilitácia. Je to postup, v ktorom dotyčný musí preukázať pred vedeckou
radou, že vie pedagogicky pôsobiť v určitom odbore a že už má niečo za
sebou v odbornej vedeckej (umeleckej) činnosti. Je to vlastne právo
prednášať a dnes je podstatnou podmienkou k získaniu docentúry.
Na Slovensku stále viac a viac chýba kvalifikovaná pracovná sila. Čo je za tým?
Hlavný
nedostatok kvalifikovanej pracovnej sily je u stredoškolákov. Ale aj u
vysokoškolského vzdelávania sa prejavuje takáto nerovnováha. Napriek
obrovskému celkovému počtu absolventov niektoré odbory majú nedostatok
ľudí. Je to najmä preto, že vysoké školy nemajú zohľadňované vo
financovaní relevantnosť poskytovaného vzdelávania pre potreby trhu
práce. Sú financované len podľa dopytu po vzdelávaní. Koľko študentov sa
prihlási, toľko štát zaplatí. Ministerstvo sa vo financovaní snaží
„simulovať“ trh pomaturitného vzdelávania, ale nie trhu práce.
Ak by
sa do financovania škôl výraznejšie premietali potreby trhu práce,
napríklad cez mzdovú úroveň v odbore či nástupné platy absolventov,
potom by nedostatkové profesie boli silnejšie financované a trh
vzdelávania by sa upravil v prospech týchto disciplín a v prospech
hospodárstva.
Značný potenciál pre nápravu tejto deformácie
financovania škôl majú priemyselné a zamestnávateľské zväzy, ak by jasne
sformulovali svoje potreby a požadovali by úpravu financovania škôl v
prospech odborov, ktoré samy potrebujú. Zatiaľ ale nemáme informáciu, že
by takéto požiadavky boli jasne formulované. Verím, že k tomu dôjde.
Kto je Robert Redhammer
Robert Redhammer je rektorom Slovenskej technickej univerzity v
Bratislave od roku 2011. Predtým pôsobil vo funkcii prorektora pre vedu v
výskum od roku 2003 a ešte predtým vo funkcii prodekana Fakulty
elektrotechniky v informatiky STU od roku 1997 pre oblasť vedy, výskumu a
informatiky.
Vyštudoval Elektrotechnickú fakultu Slovenskej vysokej
školy technickej v roku 1988, odbor mikroelektronika. Rok strávil na
stáži na Univerzite v Yorku, vo Veľkej Británii. PhD obhájil v roku
1993, habilitoval sa v odbore elektronika v roku 1995 a inauguroval za
profesora v rovnakom odbore v roku 2010.
Zdroj: Hospodárske noviny, 18.2.2017