Rektor STU píše o slovenskom výskume: Na polceste z popola
Pre krajinu je vedecký výskum na univerzitách dôležitý. Priťahuje talenty, zvyšuje inovačný potenciál a budúce zdroje štátneho rozpočtu. Veľa sa v slovenskom výskume zlepšilo, no v medzinárodnej konkurencii to stále nestačí.
Je to už dvadsať rokov. Nastúpil som do funkcie prodekana pre
vedu a výskum na jednej z najväčších slovenských fakúlt. Bolo to v
období, kedy fakulty boli právnické osoby, takže kompetencie aj
zodpovednosti boli vysoké.
Pamätám sa, že školy ako štátne
rozpočtové organizácie mali vážne problémy s financovaním. Štát nemal z
čoho napĺňať svoj rozpočet, požičiaval si za dvojciferné úroky, financie
školám meškali. Koncom roka sme zdržiavali platby faktúr za teplo v
snahe preniesť ich do ďalšieho roka, len aby sme mohli vyplatiť ľuďom
výplaty. V nádeji, že ďalší rok bude lepší. Lebo ľudia, učitelia sú na
univerzite tí najcennejší.
Šokom pre mňa bolo doktorandské štúdium. V starších časoch
príznačnejšie nazývané vedecká výchova, alebo vedecká ašpirantúra.
Prijímali sme okolo 70 doktorandov výberom z tých najlepších
absolventov. Pracoviská sa bili o doktorandské miesta, pretože tie boli
limitované prídelom financií z ministerstva a doktorandi vždy boli
kľúčovou súčasťou ich rozvoja.
Tým šokom bola skutočnosť, že už po
pár mesiacoch od nástupu doktorandi húfne zanechávali štúdium. Z
ročníkov, ktoré nastupovali okolo roku 1995 úspešne končili len dvaja či
traja ročne. Hľadali sme príčiny. Boli v podstate tri.
Prvou bola
absolútne nedostatočná výška štipendia. Mesačne okolo 2000 Skk v tých
časoch nestačilo ani na pokrytie nákladov na stravu, nieto ešte na
bývanie, oblečenie, cestovanie či nebodaj „žitie“. Druhým silne
negatívnym momentom boli žalostné podmienky na prácu. Chýbali vedecké
prístroje, a tie čo boli, mali aj 40 rokov. V laboratóriách bolo v zime
chladno a pri dažďoch mokro... Pamätám si aj záveje snehu znútra okna
okolo radiátora. Prednášky v kabátoch. Alebo kýble so žblnkotajúcou
vodou hneď vedľa vedeckých prístrojoch. Voda do nich kvapkala zo stropu
neraz aj 6 metrov ďaleko od okna. Prakticky na ktoromkoľvek poschodí.
Kto nezažil, nepochopí. Zaujímavé bolo, že čím „novšia“ budova, tým bola
v horšom stave. A do tretice sa pridala aj nízka spoločenská váha
vedeckej činnosti. Pamätám si, ako mi na stretávke zo strednej školy so
zdesením v očiach vraveli: „Ty robíš výskum na škole? Z toho sa dá
vyžiť?“ Vysokoškolská veda takmer ľahla popolom.
Nuž tak. Boli to ťažké časy. Ale za dvadsať rokov sme sa
posunuli kusisko dopredu. Problém neakceptovateľne nízkych štipendií sme
komunikovali s ministerstvom. Mali sme šťastie, lebo v tom čase ľudia
na ministerstve si nás nielen vypočuli, ale hneď začali vo veci aj
konať. V intenzívnej súčinnosti pripravili novú vyhlášku, v ktorej
naviazali výšku štipendií na platy asistentov a odborných asistentov na
vysokých školách. Takže zabezpečili aj mechanizmus reflektujúci inflačné
trendy. Tiež zapracovali prvky zdravotného a sociálneho poistenia, aby
mladí ľudia nemali výpadok v poistnom. A zabezpečili aj zodpovedajúce
financie. Niežeby sa dalo z takéhoto štipendia zbohatnúť, to určite nie,
ale aspoň sa dá prežiť nejaké obdobie.
Vo veci podmienok na prácu
to bolo podstatne ťažšie. Bol to dôsledok dlhodobého nedostatku
financií, na ktoré v štátnom rozpočte nebolo. Pozitívna zmena v systéme
financovaní prišla v roku 2002 - transformácia univerzít z formy
štátnych rozpočtových organizácií na samosprávne verejné vysoké školy.
Napriek viacerým úskaliam to umožnilo začať hospodáriť s prostriedkami
výrazne efektívnejšie. Časť z nich prenášať do ďalšieho roka, kumulovať ich a pripravovať sa tak na väčšie výdavky. Systém nie je
dokonalý, má aj úzke miesta, ale umožňuje hospodáriť, čo je veľmi
pozitívny prvok. Výrazne viac peňazí samotná táto zmena však
nepriniesla.
Prvé čiastočné zlepšenie prišlo vo forme štátnych programov
výskumu a vývoja v rokoch 2003-2009. Tie vniesli trochu rozvoja do
prístrojového vybavenia a priamu spoluprácu s podnikmi, čo je pre
technické disciplíny dôležité. Zlepšenie predstavovali však len pre
niektoré pracoviská. Štátne programy výskumu a vývoja samozrejme
neriešili potreby stavebnej údržby, opráv a rekonštrukcií univerzít, ich
základnej infraštruktúry.
Zásadnejšie zlepšenie v oblasti
investícií do infraštruktúry priniesli až štrukturálne fondy EÚ v
programovacom období 2007-2013. Tie umožnili investovať do prístrojov,
aj do „základnej“ infraštruktúry vysokých škôl, najmä mimo Bratislavy.
Najdôležitejším bol fakt, že predstavitelia ministerstva školstva s
nami, zástupcami vysokých škôl a SAV komunikovali prípravu
programovacieho obdobia a smerovania eurofondov. Mal som pocit, že ich
viedla úprimná snaha niečo pozitívne pre Slovensko urobiť. Financie boli
nasmerované na rozumné veci.
Výsledky rokov 2007-2015 priniesli dve
systémovo dôležité veci. Sériou výziev na predkladanie projektov sa
vykryštalizovali vedecky najsilnejšie slovenské pracoviská, inštitúcie a
vedné oblasti. Prinieslo to veľmi dôležitú informáciu, vďaka ktorej sa
dajú ďalšie investície do vedeckého výskumu koncentrovať,
teda presne to, čo od nás Európska komisia očakáva a čo zdravý rozum
káže. Druhou je reálne zlepšenie podmienok na prácu vedcov a doktorandov
na mnohých pracoviskách. Aby kabáty v zime mohli visieť na vešiakoch a
vedci sa mohli sústrediť na prácu s najmodernejšími prístrojmi. Škoda
len, že sa v dôsledku rôznych obštrukcií nepodarilo dokončiť ani tú
etapu, ktorá bola naplánovaná do roku 2015 . A tiež že sa zatiaľ stále
nepokračuje v období 2014-2020. Akoby sa zastalo na polceste. Niektoré
budovy či areály teraz pripomínajú do pol boka odratú kozu.
Tretí
okruh – spoločenské uznanie vedeckej práce sa tiež zlepšil. Univerzity
sa začali učiť komunikovať s médiami, zverejňovať nielen celkové čísla
či štatistiky, ale aj ukazovať prácu v laboratóriách, približovať
osobnosti mladých vedcov širokej verejnosti. Pridal sa aj štát s
viacerými projektami a programom popularizácie vedy a techniky, pomohli
podujatia ako Noc výskumníka, či Týždeň vedy a techniky i mnohé
ocenenia. Dnes sú mladí vedci neraz hrdinami v médiách, so svojimi
vedeckými či technickými témami, úspechmi či dokonca vlastnými start-up
podnikmi.
Veľa sa vo vedeckom výskume zlepšilo. Je to vidieť aj na náraste počtu vedeckých výsledkov – v počtoch medzinárodne akceptovaných pôvodných vedeckých oznámení.
Stále však podmienky na prácu nie sú dostatočne dobré v medzinárodnom
porovnaní. Hlavne prostredie a prístrojové vybavenie si zaslúži
dobudovať. Odráža sa to najmä na vysokom počte mladých ľudí, ktorí
odchádzajú do zahraničia už po strednej škole. Spravidla idú na štúdium
univerzity, po ktorej sa už na Slovensko nevracajú. Slovensko tak
prichádza o najcennejšie čo má – o značnú časť schopnej mladej
generácie. A spolu s ňou prichádza o zdroje na sociálne i zdravotné zabezpečenie občanov Slovenska na dlhé desiatky rokov. Aké paradoxné: podniky nemajú
odborníkov, mladí obchádzajú do zahraničia v obave o dobré uplatnenie a
univerzity nemajú dostatočné výskumné kapacity lebo nemajú financie na
platy mladým.
Aby sme talenty upútali, aby nám neodchádzali zo
Slovenska preč a aby sme bystré hlavičky zo zahraničia dokázali
pritiahnuť na Slovensko, musíme omnoho viacej investovať do moderných
vysokých škôl a do ich výskumu a priamej spolupráce s podnikmi. Ponúknuť
mladým ľuďom atraktívne moderné prostredie plné výskumných a inovačných
príležitostí, lepšie uplatnenie, lepší štart do života.
Súčasný problém narábania so štrukturálnymi fondami EU na výskum
a inovácie je presne o tom. Je naštrbenou príležitosťou na zlepšenie
podmienok univerzitného výskumu a vzdelávania na slušnú európsku úroveň.
Je príležitosťou ponúknuť mladým ľuďom zaujímavé životné uplatnenie a
zastaviť exodus mladých ľudí z krajiny. Podnikom zlepšiť ich inovačný
potenciál, ekonomickú silu a tak aj výhľad budúceho sociálneho
zabezpečenia Slovenska. Verím, že sa ešte podarí všetko opraviť a vrátiť
na tú správnu koľaj.
[blog.sme.sk 13/08/2017]
Autor: Robert Redhammer
Zaradenie: Blogy
Link: https://redhammer.blog.sme.sk/c/461751/na-polceste-z-popola-slovensky-vyskum.html?ref=rss
Zdroj: http://www.stuba.sk/sk/diani-na-stu/prehlad-aktualit/rektor-stu-pise-o-slovenskom-vyskume-na-polceste-z-popola.html?page_id=11372