Okrúhle stoly ozrejmia konkrétne úlohy v reforme školstva na tento rok 19.05.2016
Na
dnešný deň zvolal Peter Plavčan, minister školstva, vedy, výskumu
a športu SR, okrúhle stoly z oblasti regionálneho a vysokého školstva.
Z diskusie so zástupcami školskej a akademickej obce, ktorí sa
spolupodieľali na tvorbe programového vyhlásenia vlády, tak vzíde
dokument definujúci konkrétne úlohy rezortu realizované do konca roka
2016.
Po zasadnutí do ministerského kresla pozval Peter Plavčan za jeden
stôl zástupcov takmer tridsiatich organizácií a iniciatív združujúcich
pedagógov, odborných zamestnancov v školstve a odborníkov z praxe, aby
vo vzájomnej spolupráci pripravili Programové vyhlásenie vlády SR za
oblasť školstva a deklarovali tak spoločné úsilie o zrealizovanie
potrebnej reformy školstva.
Dnešné okrúhle stoly sú pokračovaním spolupráce medzi ministerstvom školstva a zástupcami školskej a akademickej obce. „Naša
vzájomná spolupráca týmto nekončí, so zástupcami školskej a akademickej
obce sa budem stretávať trikrát ročne na okrúhlych stoloch, ale i v
pracovných skupinách, ktoré plánujem pravidelne zvolávať, či na
obnovenej Rade pre systémové zmeny v školstve“, načrtol ďalšie kroky minister a dodal, že pred nami sú štyri roky intenzívnej práce.
Pri zostavovaní prioritných úloh pomáhal ministrovi školstva okrem
interného poradcu Petra Mederlyho i externý poradný tím - Emil
Višňovský, Libor Vozár, Milan Ftáčnik, Vladimír Burjan, Zuzana Zimenová
či Juraj Vantuch - zložený z viacerých dlhoročne uznávaných odborníkov
v oblasti regionálneho i vysokého školstva.
Ako prioritné konkrétne úlohy na rok 2016 si ministerstvo školstva
vytýčilo 37 úloh z oblasti regionálneho školstva, 26 úloh z oblasti
vysokého školstva a 6 úloh z oblasti podpory národnostných menšín.
Najdôležitejšou úlohou ministerstva v oblasti školstva v roku 2016
je vypracovanie Národného programu rozvoja výchovy a vzdelávania, ktorý
bude pokrývať dlhodobé zámery a ciele SR v celej škále výchovy a
vzdelávania v 10-ročnom výhľade. Kompletný zoznam úloh na tento rok
ministerstvo uverejní do konca mája 2016.
Príloha 1:
Úlohy, ktorých splnenie považuje ministerstvo školstva za prioritné v roku 2016
V oblasti regionálneho školstva ide napríklad o tieto úlohy:
1. Zabezpečiť legislatívnu úpravu a finančné prostriedky na zvýšenia
platov pedagogických a odborných zamestnancov regionálneho školstva od
1. 9. 2016.
2. Pripraviť novelu zákona o financovaní; v rámci nej, okrem iného,
riešiť problematiku financovania prvého stupňa základných škôl zvážením
zohľadnenia okrem počtu žiakov aj nevyhnutného počtu tried; zrušiť
zvýhodnenie normatívu pre druhý stupeň základnej školy pri školách s
počtom žiakov do 250; zjednodušiť súčasný zákon o financovaní vypustením
zbytočných častí a odstrániť zo zákona nejednoznačné ustanovenia;
zaviesť zohľadňovanie dĺžky praxe pedagogických a odborných
zamestnancov.
3. Zabezpečiť do konca roku 2016 plnú základnú funkčnosť rezortného informačného systému (RIS) a prezentovať ju verejnosti.
4. Pripraviť návrh na prehodnotenie presunu časti kompetencií štátnej
správy v oblasti riadenia a financovania regionálneho školstva z MŠVVaŠ
SR na MV SR, uskutočneného v roku 2013 a prerokovať ho s MV SR; závery
diskusie predložiť na rokovanie vlády spolu s návrhom ďalšieho postupu.
5. Vyhodnotiť prvé skúsenosti zo zavádzania systému duálneho vzdelávania s cieľom jeho ďalšieho skvalitňovania.
6. V spolupráci so subjektmi koordinácie odborného vzdelávania
a prípravy (OVP) pre trh práce pripraviť návrh podporných mechanizmov
pre efektívnejšie zapojenie malých a stredných podnikov do duálneho
vzdelávania.
7. V spolupráci so ZMOSom a VÚC charakterizovať problém tzv.
modernizačného dlhu v oblasti priestorového zabezpečenia a stanoviť
ďalší postup v tejto oblasti; v tejto súvislosti obmedziť poskytovanie
prostriedkov na odstraňovanie havarijných situácií len na prípady, keď
ide o skutočnú havarijnú situáciu v zmysle zákona a nie o nahrádzanie
povinností zriaďovateľa starať sa riadne o objekty škôl v jeho
zriaďovateľskej pôsobnosti.
8. V súvislosti s diskusiami okolo tzv. modernizačného dlhu popísať
problém vybavenia ZŠ a SŠ povinným materiálno-technickým zabezpečením z
hľadiska aktuálnej legislatívy, ako aj skutočného stavu.
9. Zmapovať situáciu v oblastí kapacít materských škôl a v spolupráci s
miestnou územnou samosprávou pripraviť návrhy na jej rozširovanie v
miestach, kde je to potrebné.
10. Pokračovať v aktivitách vedúcich k znižovaniu administratívnej záťaže s konkrétnymi výstupmi.
V oblasti vysokého školstva ide napríklad o tieto úlohy:
1. Zabezpečiť legislatívnu úpravu a finančné prostriedky na zvýšenia tarifných platov vysokoškolských učiteľov od 1.9.2016.
2. Do konca roku 2016 predložiť na rokovanie vlády novelu
vysokoškolského zákona zabezpečujúcu podstatné úpravy systému
akreditácie a úpravy v činnosti a postavení Akreditačnej komisie.
3. Začať proces revízie sústavy študijných odborov.
4. Zabezpečiť prepracovanie systému hodnotenia vysokoškolského výskumu s
využitím skúseností z britského systému RAE /REF a v novele
vysokoškolského zákona 2016 upraviť postup zavedenia tohto systému do
praxe.
5. Pripraviť a spustiť centrálny rozvojový projekt na zavedenie
systému kalkulácie úplných nákladov na verejných vysokých školách.
6. Zabezpečiť na rok 2017 zvýšenie finančných prostriedkov na existujúce schémy na podporu mobilít.
7. V novele vysokoškolského zákona pripravenej v roku 2016 umožniť vo
vymedzených prípadoch so súhlasom vedeckej rady vysokej školy obsadiť
funkčné miesto profesora a docenta aj bez príslušného
vedecko-pedagogického titulu pokiaľ kandidát spĺňa predpoklady úspešne
vykonávať prácu, ktorú zákon pre tieto funkčné miesta určuje.
8. Vyhlásiť výzvu na podávanie rozvojových projektov obsahujúcich
tvorbu nových študijných programov uskutočňovaných v cudzom jazyku.
9. Identifikovať špecifické problémy dôležité z hľadiska rozvoja SR a
podporiť výskumné aktivity vysokých škôl zamerané na ich riešenie formou
vnútornej grantovej schémy
10. Otvoriť priestor pre prístup k finančným prostriedkom na výskumné a
umelecké projekty poskytovaných v rámci vnútorných grantových schém pre
vysoké školstvo aj súkromným vysokým školám.
V oblasti podpory národnostných menšín ide o úlohy:
1. Pripraviť návrh na zrušenie ustanovenia o najnižších počtoch žiakov v
triedach 1. stupňa základnej školy pre málotriedky na jazykovo
zmiešanom území.
2. Podporiť rozvojové projekty v oblasti aktivít prispievajúcich k
vzájomnému spoznávaniu sa, odbúravaniu predsudkov voči iným ľuďom,
prispievajúcich k multikultúrnemu dialógu a podpore regionálneho
vzdelávania.
3. Podporovať a priebežne sledovať projekt "Edukačný proces vyučovania
slovenského jazyka a slovenskej literatúry v školách s vyučovacím
jazykom maďarským".
4. Vypracovať koncepciu rozvoja výučby rusínskeho jazyka a kultúry v
materských školách, základných školách a stredných školách.
5. Vypracovať učebný text pre II. stupeň základných škôl o histórii a kultúre národnostných menšín v SR.
Najnovšie aktuality
- 19.11.2024 Vysoké školy sa vďaka podpore rezortu školstva zúčastňujú na ďalšom významnom medzinárodnom veľtrhu
- 18.11.2024 Rezort školstva mapuje záujem základných škôl, ktoré chcú začať vzdelávať po novom od nasledujúceho školského roka
- 15.11.2024 Minister školstva rokoval s prezidentom a predstaviteľmi školských odborov
- 15.11.2024 Používanie mobilov v školách bude regulované. Rezort školstva pripravil súbor praktických nástrojov pre školy a rodičov