OECD odporúča zvýšiť efektivitu školského systému, platy učiteľov a podporu znevýhodneným žiakom

18.01.2013

Organizácia pre hospodársku spoluprácu a rozvoj (OECD) vo svojej správe hodnotiacej aktuálny stav ekonomiky Slovenska za rok 2012 venovala osobitnú pozornosť aj oblasti školstva, pre ktorú ponúka aj viaceré odporúčania. Tie by mali prispieť k zlepšeniu výsledkov v školstve nákladovo efektívnym spôsobom.
OECD odporúča zvýšiť mzdové ohodnotenie učiteľov súčasne so zavedením štrukturálnych opatrení, ktoré zvýšia efektívnosť systému, akými sú  optimalizácia siete škôl, zvyšovanie kapacity tried či zavedenie výkonnostnej zložky platu učiteľov. Rezervy vidí správa vo využívaní dostupných hodnotení pri identifikácii nefunkčných škôl a naopak škôl, ktoré by mohli slúžiť ako príklady dobrej praxe.
Financovanie škôl by sa malo prispôsobiť miestnym potrebám s poskytnutím väčšej miery autonómie. Správa taktiež odporúča odstrániť výhody pre osemročné gymnáziá a posilňovať proces integrácie žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami do štandardného systému.
Slovensko by malo podľa OECD zvýšiť podporu znevýhodnených žiakov zo sociálne slabšieho prostredia, vrátane rómskych žiakov, a povzbudzovať zapojenosť detí z tohto prostredia do systému predškolskej výchovy.
Správa takisto odporúča zamerať sa na otázku získania odbornej praxe počas štúdia a odborného vzdelávania prostredníctvom vytvorenia právneho rámca pre duálny systém učňovského vzdelávania.
Viaceré z odporúčaní OECD má už rezort školstva rozpracované (príprava duálneho systému odborného vzdelávania, zrovnoprávnenie osemročných gymnázií a základných škôl), o ďalších sa už začína diskutovať (optimalizácia siete škôl). Zvýšenie tarifných platov učiteľov o 5 percent sa realizovalo k 1. januáru 2013.