Na SPU pripravujú unikátne výučbové centrum: Takéto nenájdete v celej strednej Európe!

10.03.2015

Výnimočné laboratórium, vďaka ktorému si študenti budú môcť sami na sebe otestovať vplyv marketingu i neuromarketingu na zákazníka. Toto chystá Fakulta ekonomiky a manažmentu v Nitre.

Fakulta ekonomiky a manažmentu (FEM) Slovenskej poľnohospodárskej univerzity (SPU) v Nitre pripravuje zriadenie výučbového centra zameraného na mystery shopping. Laboratórium spotrebiteľských štúdií bude unikátnym výučbovým centrom nielen na Slovensku, ale v celej strednej Európe.

„Okrem klasického priestoru na výučbu v ňom chceme vytvoriť aj priestor na nakupovanie v laboratórnych podmienkach, čo bude určite zaujímavé aj pre retailingové spoločnosti a komerčný výskum. Laboratórium bude môcť fungovať aj ako reštaurácia za účelom skúmania spotrebiteľského správania či hracie a výučbové centrum prepojené na pedagogické a psychologické výskumy a simulácie,“ informovala dekanka FEM Elena Horská.

Projekt získal podporu z celoslovenského programu Vysoké školy ako motory rozvoja vedomostnej spoločnosti. Vybudované by malo byť do leta tohto roka.

Špeciálny nákupný vozík, čo sleduje zákazníka

Nové laboratórium by malo vytvoriť podmienky na skúmanie správania sa a reakcií spotrebiteľa prioritne na potravinársky sortiment. V laboratórnom obchode budú umiestnené regály s výrobkami, ktoré budú predmetom testovania.

„Softvérovým programom dokážeme sledovať a vyhodnocovať mimiku tváre pri sledovaní reklamy, pohyb očí, kde najdlhšie spočinul zrak zákazníka, čo je pri nakupovaní najvýraznejším predmetom záujmu,“ konštatovala Horská.

Špeciálny nákupný vozík, ktorý je v súčasnosti predmetom patentovania, dokáže monitorovať rôzne reakcie spotrebiteľa a zmeny v správaní sa napríklad pri tabuli s označenými zľavami. „Na katedre vyvíjame komunikačný panel so zabudovanou obrazovkou, na ktorom budeme môcť testovať reakcie študentov i respondentov napríklad na reklamu či na obálku časopisu. Z viacerých predložených variantov vyhodnotíme ten, ktorý respondenta najviac oslovil,“ povedala dekanka. V ďalšej časti laboratória, vo fiktívnej reštaurácii, budú predmetom skúmania emócie a reakcie klientov pri konzumácii.

Spolupracovať chcú s komerčnou sférou

Laboratórium bude prednostne slúžiť ako výučbové pracovisko pre študentov, ktorí si budú môcť sami na sebe otestovať vplyv marketingu i neuromarketingu na zákazníka. V druhej etape chce fakulta rozšíriť spoluprácu s praxou a komerčnou sférou. Už dnes má rozpracovanú spoluprácu s Rakúskou poštou (Österreichische Post), ktorá chce preskúmať vplyv vône kávy v interiéri na pohodu zákazníkov, a s nemeckou reštauráciou, ktorá chce testovať vplyv zmien jednotlivých prvkov v interiéri reštaurácie na správanie zákazníka.

Podľa Horskej bude zaujímavé sledovať aj reakcie zákazníkov na slovenské výrobky. „Takýto typ laboratórií a výskumu funguje najmä v Ázii a Spojených štátoch amerických, čiastočne v západnej Európe. Univerzita v poľskej Poznani získala veľký grant z nórskych fondov na zriadenie dvoch laboratórií, vyspelé pracovisko je aj v Srbsku. Na slovenských univerzitách je oblasť neuromarketingu skôr na úrovni teoretických poznatkov, samostatný výskum je zriedkavý. Súvisí to s finančnou náročnosťou softvérov, citlivá je aj otázka etických princípov pri výskume,“ tvrdí Horská.

Peniaze prisľúbila aj univerzita v Indonézii

Prvotné náklady na financovanie laboratória sú zabezpečené z projektu Vysoké školy ako motory rozvoja vedomostnej spoločnosti a z projektu Využitie neuromarketingu v retailingu potravín. V štádiu hodnotenia je projekt KEGA, ktorý FEM predložila Ministerstvu školstva SR.

Ďalších 5000 dolárov (4517,12 eura) na dobudovanie laboratória prisľúbila univerzita v Indonézii, ktorej doktorandi by mali robiť výskum práve v nitrianskom laboratóriu. „Prísľub financií je aj z projektu s Rakúskou poštou a pokiaľ by prejavila záujem o služby laboratória komerčná sféra, hradila by si všetky náklady,“ konštatovala Horská.

Foto: ilustračné

Zdroj: http://student.dnes24.sk/na-spu-pripravuju-unikatne-vyucbove-centrum-taketo-nenajdete-v-celej-strednej-europe-199374