Most SNP sa prehýba aj o štyri centimetre [SME]
V útrobách bratislavského mosta geodeti merajú jeho kmitanie.
BRATISLAVA. Vnútri to vyzerá ako v ponorke. Stredom sa ťahá veľká rúra,
po okrajoch vedú zväzky káblov, jednotlivé časti vnútornej konštrukcie
sú oddelené schodíkmi, prechádza sa po úzkych lávkach. V útrobách Mosta
SNP cítiť a počuť každé auto, pri autobusoch zaznejú nárazy a celá
konštrukcia sa jemne otrasie.
Most je v dobrom stave
Odborníci
zo Stavebnej fakulty STU tvrdia, že most je v dobrom stave. Hoci sa hýbe
zo strany na stranu a stúpa a klesá aj v závislosti od počtu áut na
ňom. „Kmitanie mosta je rádovo v milimetroch. Pri autobuse je to v
priemere medzi piatimi milimetrami až jedným centimetrom,“ vraví
doktorand na Katedre geodézie Imrich Lipták. Ak je most preplnený pri
kolónach, môže sa jeho konštrukcia prehnúť až o štyri centimetre.
Pôsobením tepla sa zasa môže predĺžiť alebo skrátiť na dĺžku až o šesť
centimetrov.
Sledujú ho už roky
Pravidelné merania na moste
robievajú už od jeho dokončenia v roku 1972. „Podobné merania robievame
pre Národnú diaľničnú spoločnosť, Železnice SR alebo mestá,“ vraví dekan
Stavebnej fakulty STU Alojz Kopáčik. Merania kedysi robili aj na dnes
už rozobratom Starom moste. Na Moste SNP teraz testujú vo svete bežný
automatizovaný systém, ktorý údaje zbiera neustále. Cez wifi komunikuje
so senzormi vnútri mosta a sleduje na moste. Údaje odosiela do počítača
na katedre. „Na rozdiel od tých bežne používaných geodetických meraní,
ktoré sa robia niekoľkokrát do roka, tieto dokážu zachytiť okamžité
vplyvy premávky či teploty,“ opisuje zariadenie Lipták. Projekt je
súčasťou jeho dizertačnej práce. Technici teraz navrhujú mestu, aby si
zariadenie v moste nechali. Kopáčik odhaduje, že jednorazové náklady na
montáž by mohli byť približne stotisíc eur. Primátor Milan Ftáčnik
(nezávislý s podporou Smeru) podľa STU prislúbil pomoc.
Michal Durdovanský
Link na článok a video k článku:
Zdroj: http://www.stuba.sk/