Ministerstvo školstva buduje podporu duševného zdravia detí a študentov

10.10.2024

Ministerstvo školstva pokračuje v napĺňaní záväzku z Programového vyhlásenia vlády SR zlepšovať starostlivosť o duševné zdravie detí a mladých ľudí na školách. Aktuálne prebiehajú viaceré projekty zamerané na prevenciu a podporu duševnej pohody žiakov, medzi ktoré patria „Duševné zdravie detí a mládeže“ a „Podpora detí a mládeže“. Cieľom týchto iniciatív je vytvárať bezpečné prostredie, ktoré podporuje nielen akademické úspechy, ale aj psychické a emocionálne zdravie všetkých žiakov, bez ohľadu na ich sociálne či zdravotné zázemie.

Minister školstva Tomáš Drucker zdôraznil, že podpora duševného zdravia je kľúčová pre vytváranie inkluzívneho a priateľského školského prostredia. „Starostlivosť o duševné zdravie detí a mladých ľudí je jedným z pilierov úspešného vzdelávacieho systému. Naším cieľom je zabezpečiť, aby všetky deti mali rovnaké šance na rozvoj – nielen akademický, ale aj emocionálny. Verím, že práve podpora psychickej pohody môže pomôcť predísť problémom, ako sú šikana, záškoláctvo alebo násilie v školách,“ uviedol Drucker.

Rezort v apríli 2024 predložil nový zákon pre zavedenie regulácie mobilov počas vyučovania. Tento krok nie je zameraný na úplné vylúčenie digitálnych technológií zo školského prostredia, ale na ich premyslené a rozumné využívanie. Zákaz mobilných telefónov je reakciou na alarmujúce údaje o negatívnom vplyve ich nadmerného používania na duševnú pohodu a akademické výsledky žiakov. Zároveň sa zavedú výnimky pre deti so zdravotnými znevýhodneniami.

Súčasťou podpory duševného zdravia na školách sú aj tzv. ranné kruhy – skupinové aktivity, ktoré posilňujú sociálne väzby a podporujú komunikáciu medzi žiakmi. Tieto kruhy umožňujú deťom a učiteľom zdieľať svoje myšlienky a pocity v bezpečnom prostredí, čím prispievajú k zlepšeniu atmosféry v triedach a posilneniu spolupráce.

Ministerstvo tiež pripravuje historicky prvú databázu preventívnych programov v rámci národného projektu „Duševné zdravie a prevencia“, ktorá bude spustená v januári 2025. Táto databáza ponúkne školám praktické nástroje na prevenciu rizikového správania a podporu duševného zdravia detí.

Prevencia je kľúčom k budovaniu zdravého školského prostredia,“ doplnil Drucker. „Našou prioritou je včasné identifikovanie problémov, aby sme mohli deťom poskytnúť potrebnú pomoc. Bezpečné a podporujúce prostredie je predpokladom pre ich úspešné vzdelávanie.“

V spolupráci s odborníkmi sa tiež vytvára nová metodická príručka, ktorá pomôže školám lepšie sa orientovať v oblasti prevencie a výberu kvalitných programov na podporu duševného zdravia.

V rámci kurikulárnej reformy sa budú postupne zavádzať vzdelávacie štandardy pre sociálnu a emocionálnu gramotnosť, ktoré školám poskytnú efektívne nástroje na rozvíjanie emocionálnych zručností žiakov.

Ministerstvo školstva tak pokračuje v aktívnych krokoch na podporu duševnej pohody detí a mládeže, pričom dôraz kladie na prevenciu, včasnú intervenciu a vytváranie bezpečného prostredia na školách.

zdroj: https://www.minedu.sk/ministerstvo-skolstva-buduje-podporu-dusevneho-zdravia-deti-a-studentov/https://www.minedu.sk/ministerstvo-skolstva-buduje-podporu-dusevneho-zdravia-deti-a-studentov/