Medzinárodné zisťovania sociálnych a ekonomických podmienok života vysokoškolákov
Sociálno-ekonomické zázemie študentov, ale aj ich ubytovanie,
príjem, finančná podpora od rodičov či platená práca počas štúdia sú
hlavné oblasti prieskumu, ktorý sa uskutočňuje prostredníctvom
medzinárodného projektu EUROSTUDENT. My už teraz poznáme
výsledky, ktoré sú súčasťou správy Sociálne a ekonomické podmienky
života študentov verejných vysokých škôl na Slovensku, ktorá obsahuje
prvé výsledky tohto prieskumu.
Výskum sa zameriaval na študentov verejných vysokých škôl tak
denného ako aj externého štúdia, pričom dve tretiny respondentov tvorili
študenti bakalárskeho štúdia a viac ako polovicu z celkového počtu
respondentov predstavovali ženy. V prieskume boli najviac zastúpení
študenti spoločenských vied, podnikania a práva, najmenšiu účasť mali
študenti poľnohospodárstva a veterinárstva.
Z hľadiska skúmania medzigeneračnej vzdelanostnej mobility sa
zisťoval aj sociálny status rodičov študentov. Najväčšia skupina otcov
aj matiek dosiahla stredoškolské vzdelanie s maturitou. Z hľadiska
zamestnania otcov bola najviac zastúpená kategória remeselník alebo
kvalifikovaný robotník a zákonodarca, vyšší štátny úradník, vedúci alebo
riadiaci zamestnanec. U matiek bolo najviac zastúpené zamestnanie
patriace do kategórie technický, zdravotnícky, pedagogický alebo iný
pomocný odborný zamestnanec a prevádzkový zamestnanec v službách alebo
v obchode a nižší administratívny zamestnanec.
V skúsenostiach s platenou prácou pred začiatkom štúdia bol medzi
študentmi denného a externého štúdia zistený najväčší rozdiel
v skúsenostiach s prácou po dobu najmenej 1 rok a najmenej 20 hodín
týždenne. Išlo o šiestich z desiatich študentov externého štúdia a menej
ako pätinu denných študentov.
Podľa priebežných výsledkov prieskumu približne štyria
z desiatich študentov bývali s rodičmi alebo inými príbuznými (38,5 %).
Ďalších takmer 46 % vysokoškolákov býva s inou osobou alebo osobami.
Samostatné bývanie uviedlo iba 3,4 % respondentov. Kým zo študentov
denného štúdia uviedlo ako formu bývania internát, takmer 47 %,
u externistov to bolo len 3,7 %.
Pre študentov denného štúdia bol najrozšírenejším zdrojom
financií príspevok od rodičov, resp. partnera, pričom u študentov
bývajúcich u rodičov bola stredná hodnota tohto príspevku 50 eur
a u bývajúcich na internáte, v podnájme alebo vo vlastnom byte 100 eur.
Štyria z desiatich študentov denného štúdia uviedli, že majú
počas semestra platenú prácu, približne jedna pätina pracovala počas
celého semestra a jedna pätina mala príležitostnú prácu. Grant alebo
štipendium dostávala necelá pätina týchto študentov, študentskú pôžičku
poberalo necelé percento z nich.
Pre študentov externého štúdia bol najrozšírenejším zdrojom
financií zárobok z práce alebo brigády, pričom počas celého semestra z
nich pracovalo 73,9 %, príležitostnú prácu malo 8,9 % a 17,2 % ich
nepracovalo. U študentov bývajúcich u rodičov bola stredná hodnota
zárobku 309,6 eur, u bývajúcich na internáte, v podnájme alebo vo
vlastnom byte 500 eur. Študentskú pôžičku poberali študenti externého
štúdia len veľmi výnimočne (1,4 %).
Realizácia projektu EUROSTUDENT naďalej pokračuje, pričom ÚIPŠ
vypracuje začiatkom budúceho roka národnú správu. Výsledky prieskumu
využijú jednak medzinárodné organizácie ako OECD, Európska komisia či
pracovná skupina Bolonského procesu pre sociálnu dimenziu a mobilitu,
ako aj samotné krajiny pri tvorbe vzdelávacích politík.
Tieto výsledky sú cenným zdrojom informácií, na ktoré treba
prihliadať pri nastavovaní opatrení, ktoré majú vo vzťahu
k vysokoškolákom sociálny aspekt a tiež v sebe nesú ekonomické dopady.
Najnovšie aktuality
- 19.11.2024 Vysoké školy sa vďaka podpore rezortu školstva zúčastňujú na ďalšom významnom medzinárodnom veľtrhu
- 18.11.2024 Rezort školstva mapuje záujem základných škôl, ktoré chcú začať vzdelávať po novom od nasledujúceho školského roka
- 15.11.2024 Minister školstva rokoval s prezidentom a predstaviteľmi školských odborov
- 15.11.2024 Používanie mobilov v školách bude regulované. Rezort školstva pripravil súbor praktických nástrojov pre školy a rodičov