Krásna Slovenka zaútočí na pódium v pretekoch ultra úsporných formulí [STYLE.HNONLINE.SK]
Už tretíkrát sa Slovenskí študenti predstavia na Shell Eco-Marathone -
závode, ktorý patrí medzi najnáročnejšie a najinovatívnejšie študentské
súťaže na svete. Tento rok sa pretekov zúčastnia dva slovenské tímy.
Prvý z Technickejuniverzity v Košiciach a druhý
zo Slovenskej technickej univerzity v Bratislave.
Snímky: Seesame a STU/Milan Bača
Práve druhý tím predstavil tento týždeň extra úspornú formulu a aj
šarmantnú jazdkyňu Danielu Welnitzovú. Tá sa pokúsi zajazdiť s čo
najmenej palivom, čo najďalej. A určite sa nepoplazí slimačím tempom, v
prototype formuly dosahuje rýchlosti až 50 kilometrov za hodinu.
"Pri jazde sa čo najviac snažím využívať zotrvačnosť. Naštartujem motor,
beží desať sekúnd a potom ho vypnem," vysvetľuje pilotka
zo Strojníckej fakulty spôsob šetrnej jazdy. "Keď cítim, že vozidlo
začína spomaľovať, tak opäť naštartujem motor a znovu pridám," dodáva.
[[galeria:765034]]
S brzdovým pedálom vraj kamarátka nie je. "Čo najmenej brzdenia, fakt
len v nutných prípadoch," smeje sa Daniela. Šetriť energiu jej má tento
rok pomôcť aj nová technika. "Máme špeciálne ložiská, ktoré sa dlhšie
točia. Sú od japonského výrobcu, ktorý ich má patentované. Prečo sa
vydržia dlhšie točiť nevieme, zatiaľ sme ich len odskúšali a naozaj
fungujú," hovorí študentka o tajnej zbrani slovenského tímu.
Od
začiatku pri projekte úspornej formule z dielne STU stojí aj Tomáš
Milesich. "Pred rokom sme mali technické problémy. Preto bolo hlavnou
úlohou ich odstrániť. Máme napríklad iné uchytenie motora, využili sme
aj technológiu 3D tlače - s ňou sme spravili štartér a časti satia,"
vysvetľuje.
Avšak najdôležitejšou zmenou je prechod z benzínu na
stlačený plyn - CNG. "Okolo toho bolo strašne veľa roboty. Museli sme
uregulovať tlak z fľaše, ktorá ma 70 barov a plyn dostať do motora. Ten
tam napokon púšťame pomocou difúzora, kde si sám motor prisáva plyn,"
vysvetľuje budúci inžinier.
"Kde sa dalo, tak sme auto odľahčovali,
či už na uchytení motora alebo spojke. Taktiež satie je z plastu a nie
sú tam použité žiadne trúbky. Karosériu sme neodľahčovali a je taká istá
ako minulý rok, ale tá je výborná a sme s ňou veľmi spokojní," dodal
Milesich.
Jazdy slovenských tímov môžete sledovať aj na webstránke
Shell Eco-Marathon. Študenti začínajú pretekať štvrtok 21. mája a končia
v nedeľu 25. mája.
Shell Eco-Marathon
30 výročie študentskej súťaže
2 súťažné kategórie - prototyp a urban concept
7 rôznych kategórii podľa pohonu
2 tímy zo slovenska, TUKE A STU
Rekordný francúzsky tím prešiel v roku 2013 na jeden liter benzínu 3 315 kilometrov.
Najúspešnejšie vozidlá vážia bez šoféra menej ako 45 kilogramov
Zdroj: http://www.stuba.sk/sk/diani-na-stu/krasna-slovenka-zautoci-na-podium-v-pretekoch-ultra-uspornych-formuli-style.hnonline.sk.html?page_id=8862