Jedinečné sedadlo do auta
Ako uľahčiť sedenie v aute zdravotne postihnutým a zraneným ľuďom, skúmali študenti Strojníckej fakulty STU. Vyvinuli špeciálne sedadlo pre malé mestské vozidlá, aké dnes na trhu nenájdete – ľahko sa vysúva von z auta, pomáha tlmiť vibrácie a môže byť súčasťou bežne ponúkanej výbavy výrobcu.
Ak dnes zdravotne postihnutý vodič potrebuje špeciálne sedadlo, musí osloviť firmu, ktorá ho do auta namontuje a vybrať si musí väčšie auto, kde sa sedadlo s výsuvným mechanizmom zmestí. Študenti prichádzajú s novinkou – vyvinuli sedadlo, ktoré netreba do auta domontovať, môže ho používať ktokoľvek z rodiny, nielen zdravotne postihnutý člen a ľahko sa vysúva aj z malého vozidla.
„Našim cieľom bolo vytvoriť „neviditeľný“ mechanizmus sedadla, ktorý by bol priamo ponúkaný ako možná výbava pri kúpe auta. Teda sedadlo bez potreby montovania, plne integrované do vozidla, prepojené s elektronikou a nastaviteľné pre akéhokoľvek vodiča. Navyše, nechceli sme zostať len pri simuláciách, ale sedadlo sme aj reálne vyrobili, čo bolo z edukatívneho hľadiska dôležité. Museli sme myslieť na to, aby bol každý detail naozaj vyrobiteľný, “ vysvetľuje autor prototypu Michael Paštéka zo Strojníckej fakulty Slovenskej technickej univerzity v Bratislave.
Autor M. Paštéka predstavuje sedadlo na Medzinárodnom strojárskom veľtrhu.
Najväčšou výzvou podľa neho bolo vysporiadať sa s priestorovými možnosťami malého mestského auta a vytvoriť výsuvný mechanizmus, ktorý dokáže sedadlo aj cez malé dvere vysúvať von. Zároveň chceli študenti dosiahnuť nosnosť aspoň 150 kilogramov.
Autori mysleli aj na bezpečnosť a komfort vodičov. Z hľadiska bezpečnosti sa sedadlo po zasunutí do auta a zatvorení dverí zamkne a zámky sa uvoľnia až po opätovnom otvorení dverí, aby sa sedadlo vysunulo von a vodič mohol vystúpiť. Tomu, ako zlepšiť komfort vodičov predchádzal ďalší výskum na fakulte v réžií doktoranda Richarda Hasa. Ten meral vibrácie, ktorým je vystavené telo vodiča pri jazde na rôznych povrchoch a skúmal, ktoré materiály môžu tieto vibrácie zmierniť. „Pri jazde po cestách sa na vodiča i posádku prenášajú vibrácie. Ich zdrojom sú najmä nerovnosti vozovky, ale aj chvenie častí automobilu. V osobnom aute vibrácie tlmí predovšetkým materiál sedadla, preto sa vodiči pri dlhšej jazde cítia unavení, poznajú to napríklad vodiči taxíkov, ktorých môžu trápiť bolesti chrbta. Vodiči nákladných áut prispôsobených na dlhé jazdy tieto problémy nemávajú, nápravy, samotné sedadlo, dokonca kabína vodiča od rámu – to všetko je odpružené stlačeným vzduchom,“ vysvetľuje Richard Hasa. Keďže dosiahnuť podobné odpruženie pri osobnom aute by bolo drahé, skúmal, ako môžu vplyv vibrácií zmierniť rôzne materiály použité pri výrobe sedadla. Testoval osem typov penových materiálov pri rôzne rýchlej jazde na rôznych povrchoch vozovky – od asfaltky cez betónovú cestu s miernymi výškovými rozdielmi betónových blokov, cez jazdu po „mačacích hlavách“ až po spomaľovací prah. Penové materiály sa odlišovali objemom a tuhosťou a najlepšie si počínali tie najkvalitnejšie (s objemom 40 km3 a s odporom proti stlačeniu 3,6 kPa), ktoré sa nevyznačovali ani prílišnou mäkkosťou ani veľkou tuhosťou. Príliš mäkké materiály zvyšovali pôsobenie vibrácii s nižšími frekvenciami, naopak, príliš tuhé materiály vibrácie netlmili v celom spektre a vodič sa na sedadlo neustále kmital.
Ukážka výsunu sedladla z auta.
Na základe tohto výskumu študenti Strojníckej fakulty už v spolupráci s Martinom Balážom, pedagógom Ústavu dizajnu Fakulty architektúry STU navrhli dizajn sedadla tak, aby sa do sedadla mohli vkladať vhodné penové materiály podľa toho, aké zdravotné obmedzenie či aké zranenie trápi vodiča.
Študenti chcú špeciálne sedadlo dostať na trh a priamo k tým, ktorým môže pomôcť. „Ľudia dnes chcú byť samostatní a mobilní, čoraz častejšie si za volant sadajú seniori a ľudia so zdravotnými postihnutím. Automobilky sa snažia vyjsť zákazníkom v ústrety a ponúkať modely pre čo najväčšie spektrum ľudí. Naše sedadlo môže rozšíriť oblasť potenciálnych zákazníkov práve o skupinu seniorov a ľudí so zdravotným postihnutím,“ hovorí Michael Paštéka.
Ďalší členovia tímu: zľava: Michael Paštéka, Júlia Francová, Martin Baláž
Jeho slová potvrdzujú aj ocenenia, ktoré už sedadlo stihlo pozbierať. Vyhralo v súťaži o podporu z Nadácie VW v kategórií komfort invalidov, odnieslo si cenu Združenia automobilového priemyslu SR za Najlepšiu diplomovku 2016 či čestné uznanie za inovatívny čin na Medzinárodnom strojárskom veľtrhu v Nitre.
Aj tento projekt je ukážkou spolupráce študentov s firmami, študenti osobitne ďakujú firme VW Slovakia a.s. a Poly s.r.o. za podporu a spoluprácu.