Šport
Zobrazuje sa opis platný do 23.02.2017. Nahrádza ho odbor vedy o športe.
Skupina:
službyOblasť výskumu:
vedy o športeAnglický názov študijného odboru:
Sport SciencesObsah študijného odboru - všeobecná časť
Cieľové uplatnenie absolventa
Absolventi študijného odboru sú spôsobilí vykonávať, podľa dosiahnutého stupňa vzdelania, profesiu.
1. stupeň (Bc.)
Absolvent sa uplatní ako odborník príslušnej špecializácie pre organizovanie a realizáciu športovej činnosti.
2.stupeň (Mgr.)
Absolvent sa uplatní ako vedúci a riadiaci odborník pri organizovaní, realizácii a vyhodnocovaní športovej prípravy.
Ako riadiaci pracovník v oblasti personálnych, informačno-komunikačných a ekonomických vzťahov v športových inštitúciách, ako odborník v oblasti regenerácie, výživy a zdravotnej prevencie v športe.
Univerzálny profil absolventa študijného odboru ŠPORT
Vysokoškolsky graduovaný, teoreticky a prakticky všestranne pripravený odborník pre oblasť športu. Je schopný organizovať, riadiť a diagnostikovať telovýchovný proces a športovú činnosť diferencovane podľa veku, pohlavia, zdravotného stavu, druhu a úrovne športovej činnosti. Absolvent má uplatnenie vo verejných, súkromných, samosprávnych a spolkových športových zariadeniach, v oblasti cestovného ruchu, firemných, rekreačných, regeneračných a ďalších zariadeniach.
Príklady podobných študijných odborov v zahraničí
Sportwissenschaften (SRN, Rakúsko)
Sport (ČR)
Sport Sciences (Anglicko)
Vymedzenie príbuzných študijných odborov a rozdielov medzi nimi
- Učiteľstvo umeleckých avýchovných predmetov, ako spojený bakalársky amagisterský študijný program telesná výchova. Uvedený študijný program je zameraný prevažne na školskú telesnú výchovu. Odbory sú príbuzné svojou pedagogicko-psychologickou asociálno-vednou základňou, odlišujú sa v špecifickom odbornom zameraní.
- Športová edukológia (PhD.) ako tretí stupeň vysokoškolského štúdia špecializovaný na pedagogickú apsychologickú oblasť edukačného procesu.
- Športová humanistika (PhD.) ako tretí stupeň vysokoškolského štúdia špecializovaný na spoločenskú, ekonomickú aprávnu oblasť.
- Športová kinantropológia (PhD) ako tretí stupeň vysokoškolského štúdia špecializovaný na prírodovednú, biologickú aantropomotorickú oblasť.
- Relevantné odbory zo sústavy študijných odborov, ktoré predstavujú obsahový základ príslušných predmetových špecializácií (fyziatria, balneológia aliečebná rehabilitácia; potravinárstvo; manažment; politológia; právo; sociológia; psychológia; žurnalistika apod.). Rozdiel je vtom, že uvedené odbory sa nedotýkajú priamo problematiky odboru šport.
Štandardná dĺžka denného štúdia: 3
Štandardná dĺžka externého štúdia:
Obsah študijného odboru - opis prvého stupňa
Vysokoškolský graduovaný, odborník v oblasti športu vo vybranom študijnom programe s možnosťou praktického uplatnenia v organizovaní a realizácii telovýchovných a športových aktivít vo verejných, súkromných, samosprávnych a mimoškolských športových zariadeniach. Absolvent nie je kvalifikovaný pre vyučovanie telesnej výchovy na školách.
Teoretické vedomosti absolventa 1. stupňa:
- pozná koncepciu biologického, motorického a sociálneho vývinu človeka,
- ovláda pedagogicko-psychologické základy výchovy a vzdelávania v športovej príprave,
- pozná organizačné štruktúry športu.
Praktické schopnosti a zručnosti absolventa 1. stupňa:
- vie samostatne organizovať, viesť a analyzovať športovú prípravu a telovýchovný proces,
- ovláda športové zručnosti,
- detailne ovláda štruktúru pohybových schopností a zručností vo vybranej športovej špecializácii.
Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti absolventa 1. stupňa
- získa návyky na kontinuálne vzdelávanie a rozširovanie praktických skúseností,
- vie efektívne verbálne a neverbálne komunikovať,
- ovláda základné diagnostické metódy v oblasti športu.
Vymedzenie jadra vedomostí (1. stupeň)
Nosné témy jadra sú orientované na:
Sociálno-vedný základ:
- historické, sociálne, právne a ekonomické základy športu.
Pedagogický a psychologický kontext:
- psychologické a biologické základy vývinu človeka,
- teória a prax výchovy a vzdelávania,
- organizácia a riadenie školstva a športu.
Predmetový kontext odboru:
- biologické, motorické a fyzikálne základy pohybovej činnosti v športe,
- vývin, štruktúra, diagnostika, učenie sa pohybovej činnosti a ich vplyv na formovanie osobnosti človeka.
Uvedené tematické oblasti musia byť súčasťou každého študijného programu v danom odbore. Pre spôsobilosť priznávať titul Bc. je kumulatívna hodnota kreditov aspoň 3/5 (60%) celkového počtu ECTS kreditov odpovedajúcich príslušnému odboru.
Štátna skúška (1. stupeň)
- obhajoba záverečnej práce,
- kolokvialna skúška z oblasti teórie a didaktiky športu a predmetovej špecializácie.
Obsah študijného odboru - opis spojeného prvého a druhého stupňa
Štandardná dĺžka denného štúdia: 2 (pre uchádzačov, ktorí ukončili prvostupňové štú
Štandardná dĺžka externého štúdia:
Obsah študijného odboru - opis druhého stupňa
Vysokoškolský graduovaný odborník v oblasti športu vo vybranom študijnom programe s možnosťou uplatnenia v celej škále organizácie, riadenia a realizácie telovýchovných a športových aktivít. Je schopný pôsobiť ako lektor pri ďalšom vzdelávaní odborníkov v športe, pri tvorbe nových koncepcií, pri programovaní, riadení, diagnostikovaní a vyhodnocovaní športovej činnosti. Absolvent magisterského štúdia získava plne kompatibilné vzdelanie aj na kvalifikovanú prácu v krajinách EÚ.
V odôvodnených prípadoch možno požiadať o spojenie I. a II. stupňa vysokoškolského štúdia do jedného celku.
Teoretické vedomosti absolventa 2. stupňa
- vedomosti o filozofických, sociálnych, historických, právnych, politických, ekonomických a ekologických východiskách športu. Metodologické základy vied o športe,
- vedomosti o pedagogických a psychologických základoch športu,
- vedomosti o biologicko-motorických základoch športu.
Praktické schopnosti a zručnosti absolventa 2. stupňa:
- praktické schopnosti riadiť edukačný proces v športe - didaktické, perceptívne, výrazovo-komunikatívne a organizačné schopnosti,
- pohybové zručnosti zo zvolenej športovej špecializácie a z vybraných športov,
- integrované schopnosti a zručnosti zabezpečujúce organizovanie, realizáciu a vyhodnocovanie telovýchovných a športových aktivít - turnajov, pretekov, súťaží, výcvikových táborov (sústredení),
- schopnosť efektívnej komunikácie o problematike športu v širšom spoločenskom kontexte,
- schopnosť kreatívne formovať vlastnú riadiacu činnosť v edukačnom procese a implementovať nové poznatky do didaktického procesu v športe v celej škále jeho pôsobnosti,
- schopnosť tímovej spolupráce v oblasti športu,
- schopnosť kreatívne a efektívne aplikovať poznatky z oblasti regenerácie, manažmentu, sociológie, výživy, psychológie, žurnalistiky, práva a politológie do oblasti športu.
Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti absolventa 2. stupňa
- Schopnosť efektívne využívať informačné a komunikačné technológie a najnovšie didaktické a diagnostické technológie na hodnotenie zaťaženia, pohybovej výkonnosti a regenerácie športovcov, ako aj riadenia relevantných procesov v oblasti športu.
Vymedzenie jadra vedomostí (2. stupeň)
Nosné témy jadra sú viazané na:
Sociálno-vedný základ s orientáciou na:
- základné filozofické východiská existencie športu,
- historicko-spoločenské súvislosti edukácie v športe,
- sociálny vývin a socializáciu človeka,
- legislatívne, ekonomické a organizačné riadenie športového hnutia,
- šport a životné prostredie.
Pedagogicko-psychologický základ :
- pedagogické a psychologické základy výchovy a vzdelávania v športe,
- teória a prax športovej prípravy.
Predmetový základ študijného odboru:
- biologický a motorický vývin človeka,
- didaktika športu a špeciálne didaktiky,
- základy metodológie športu.
Tieto tematické oblasti musia byť súčasťou každého študijného programu v danom odbore. Pre spôsobilosť priznávať titul Mgr. je kumulatívna hodnota kreditov študijného programu aspoň 1/2 (50%) celkového počtu ECTS kreditov zodpovedajúcich príslušnému odboru.
Štátna skúška (2. stupeň)
- obhajoba diplomovej práce (s anglickým abstraktom),
- kolokviálna skúška z nosných predmetov študijného odboru a predmetovej špecializácie.