Structural and Transportation Engineering
Displays a valid description until 31.12.2014. It is being replaced by a department Civil Engineering.
Group:
Construction, Technology, Production and CommunicationsResearch area:
projektovanie, inžinierstvo, technológie a vodné hospodárstvoEnglish Name of the field of study:
Structural and Transportation EngineeringContent of the study field - general part
Absolventi študijného odboru Inžinierske konštrukcie a dopravné stavby sú spôsobilí vykonávať:
- po dosiahnutí prvého stupňa profesiu pomocného projektanta pri navrhovaní a stavbyvedúceho pri zhotovovaní a rekonštrukciách inžinierskych a pozemných stavieb. Absolvent je pripravený na plynulý prechod do druhého stupňa stúdia.
- po dosiahnutí druhého stupňa profesiu projektanta neskôr autorizovaného inžiniera pri navrhovaní a zhotovovaní inžinierskych a pozemných stavieb. Uplatní sa vo výskume, v investorskych a vzdelávacích útvaroch, pri prevádzke a údržbe inžinierskych konštrukcií, dopravných stavieb a objektov pozemného staviteľstva. Pri geotechnickom prieskume a navrhovaní geotechnických konštrukcií. Pri plánovaní, riadení a organizácii dopravy.
- po dosiahnutí tretieho stupňa profesiu vedeckého alebo výskumného pracovníka a pedagóga vo vedeckých výskumných a vzdelávacích inštitúciách pri riešení problémov súvisacich s teóriou a navrhovaním konštrukcii inžinierskych a pozemných stavieb.
Examples of similar study field abroad
ČVUT Praha - Stavebná fakulta - Inžinierske konštrukcie a dopravné stavby
Imperial College London - Structures, Geotechnics, Transport
MIT Massachusetts Institute of Technology
Structures & Materials, Geotechnical & Environmental Eng., Transportation
TU Stuttgart - Bauingenieurwesen - Konstruktiver Ingenieurbau - Verkehrswesen
ETH Zurich- Studiengang Bauingenieurwissenschaften
Konstruktion, Geotechnik, Verkehrsingenieurwesen
TU Wien - Studienrichtung Bauingenieurwesen
Konstruktiver Ingenieurbau, Geotechnik, Verkehrs und Siedlungswesen
Universidad Politéchnica de Madrid - Escuela Téchnica Superior de Ingenieros de Caminos,
Canales y Puertos - Cimientos y Estructuras, Transportes
Московский Государственный строительный университет
The University of Tokio - Department of Building and Civil Engineering
Drexel University – Philadelphia: College of Engineering, Department of Civil and Architectural Engineering
Definition of related fields of study and differences between them
Pozemné stavby (5.1.4) - Architektonické koncepcie, navrhovanie a zhotovovanie stavieb, navrhovanie nosných konštrukcií, obvodových plášťov, striech, výplňov otvorov, vnútornej klímy.
Vodné stavby (5.1.6) - Riešenie inžinierskych problémov hydrotechniky a geotechniky, navrhovania nosných častí stavieb (priehrady, vodné cesty, hrádze…), vodného hospodárstva krajiny (krajinná ekológia, revitalizácia tokov, závlahy…) a zdravotného inžinierstva (vodárenstvo, stokovanie, inžinierske siete…).
Aplikovaná mechanika (5.1.7) - Analytické, experimentálne a numerické metódy riešenia mechaniky materiálov a konštrukcií, termomechaniky, geomechaniky, hydromechaniky, aeromechaniky, mechaniky tekutín a akustiky. Riešenie spriahnutých problémov v kontaktných úlohách, interakcie konštrukcií s prostredím, spoľahlivosti a životnosti konštrukcií.
Geotechnika (5.2.34) - Interakcia nosnej konštrukcie stavby s podložím. Riešenie stabilitných problémov prírodného a umelého proostredia.
Stavebníctvo (5.2.8) – Príprava, realizácia a užívanie objektov pozemných a inžinierskych stavieb.
Standard length of daily study: 3
Standard length of external study: 4
Content of the study field - description of the first degree
Študenti si počas štúdia osvojujú základné poznatky z oblasti navrhovania a realizácie stavieb. Vedení sú k tvorivému rozvíjaniu základných teoretických vedomostí, k chápaniu princípov problematiky a ku komplexnému zvládnutiu organizačných a technologických úloh pri rešpektovaní zásad spoľahlivosti (bezpečnosti, používateľnosti a trvanlivosti). Vedení sú k samostatnosti a k prispôsobeniu sa meniacim sa podmienkam a najmä k chápaniu princípov správneho vecného riešenia. Podporuje sa využívanie výpočtovej techniky pri navrhovaní, modelovaní a optimalizovaní výpočtových postupov.
Teoretické vedomosti
Absolvent trojročného bakalárskeho štúdia získa primerané teoretické vedomosti z prírodovedných predmetov. Na túto bázu nadväzujú predmety navrhovania a zhotovovania nosných častí konštrukcií pozemných a inžinierskych stavieb. Vzdelávanie dopĺňajú predmety humanitných, ekonomických a právnych disciplín počas celého štúdia. Pri výučbe sa kladie dôraz na tvorivosť a samostatnosť. Dôležitou súčasťou je využívanie výpočtovej techniky, dopĺňanie znalostí svetového jazyka a rozvíjanie telesnej zdatnosti. Absolvovanie prvého stupňa je zároveň prípravou na plynulý prechod do druhého stupňa - inžinierskeho štúdia. Pri ukončení 1. stupňa vysokoškolského vzdelávania sa absolvent uplatní v mnohých profesiách v stavebníctve pri navrhovaní a zhotovovaní nosných konštrukcií inžinierskeho staviteľstva, pri realizácii dopravných a vodných stavieb a vo vybraných profesiách pozemného staviteľstva. Absolventi nájdu uplatnenie aj v orgánoch štátnej správy, miestnej samosprávy, na úradoch životného prostredia a v organizáciách vykonávajúcich správu inžinierskych konštrukcií a dopravných stavieb. Môžu tiež podnikať na základe živnostenského oprávnenia.
Absolvent bakalárskeho štúdia získa a pochopí podstatné fakty, pojmy a princípy vzťahujúce sa k nosným konštrukciám stavieb. Vie ich použiť pri navrhovaní a zhotovovaní konštrukcií takým spôsobom, ktorý preukazuje pochopenie súvislostí a dôsledkov alternatívnych rozhodnutí. Vie použiť primeranú teóriu, praktické postupy a nástroje pre navrhovanie a zhotovovanie najmä inžinierskych konštrukcií a dopravných ale aj vodných a pozemných stavieb.
Praktické schopnosti a zručnosti
Absolvent bakalárskeho štúdia získa schopnosť navrhovať a zhotovovať jednoduché nosné konštrukcie inžinierskych a pozemných stavieb, pracovať s výpočtovou technikou pri využívaní softvéru na navrhovanie a realizáciu stavieb, spolupracovať pri navrhovaní a realizácii dopravných stavieb, organizovaní a riadení dopravy, spolupracovať pri geotechnickom prieskume.
Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti
Absolvent bakalárskeho štúdia dokáže prezentovať technické problémy a ich riešenia, pracovať efektívne ako člen projekčného tímu, porozumieť a vysvetliť kvantitatívne rozmery problému, organizovať si vlastné vzdelávanie a vývoj, udržiavať kontakt s posledným vývojom vo svojej odbornosti a pokračovať vo vlastnom profesionálnom vývoji.
Vymedzenie jadra znalostí
Nosné témy jadra znalostí študijného odboru
Nosné témy jadra znalostí 1. stupňa vysokoškolského štúdia sú viazané predovšetkým na Inžinierske konštrukcie a dopravné stavby.
1. rok - jadro znalostí: Základy vysokoškolskej matematiky, deskriptívnej geometrie, základy fyziky, vlastnosti a charakteristiky stavebných materiálov, základy geotechniky a stavebnej mechaniky.
2. rok - jadro znalostí: Princípy navrhovania základných prvkov inžinierskych konštrukcií, dopravných a pozemných stavieb. Predmety pružnosti a stavebnej mechaniky. Princípy navrhovania prvkov murovaných a betónových konštrukcií. Hydromechaniku a Zásady navrhovania vodohospodárskych stavieb. Semestrálny projekt jednoduchej stavby. Základy geodézie. Ekonomické aspekty stavebníctva.
3. rok - jadro znalostí: Navrhovanie a zhotovovanie jednoduchých murovaných, betónových, oceľových a drevených nosných konštrukcií stavieb. Navrhovanie a zhotovovanie dopravných stavieb. Princípy inžinierskej geológie a zakladania stavieb. Technológia stavebných prác. Diagnostika a údržba inžinierskych konštrukcií a dopravných stavieb. Záverečná práca – štátna skúška Bc.
Odporúča sa, aby tieto znalosti tvorili v každom roku aspoň 42 ECTS kreditov študijného programu.
Ďalšie témy jadra znalostí študijného odboru
Interakcia stavby a životného prostredia
Princípy politológie a makroekonomiky
Spoločenské, morálne a právne aspekty profesie
Základy podnikania a manažmentu.
Indikátorom spôsobilosti inštitúcie priznávať akademický titul "bakalár" je kumulatívna hodnota kreditov študijného programu na úrovni 3/5 celkového počtu ECTS kreditov, odpovedajúcich 100 % ECTS kreditov študijného odboru.
Štátna skúška (Bc)
Obhajoba záverečnej práce (abstrakt v jazyku anglickom). Rozsah práce študenta v kreditovom vyjadrení musí byť úmerný významu z hľadiska príspevku k profilu absolventa. Skúška z vybraných predmetov študijného odboru IKDS.
Content of study field - description of the combined first and second degree
Standard length of daily study: 2
Standard length of external study: 3
Content of the study field - second grade description
Absolventi druhého stupňa vysokoškolského štúdia inžinierskych konštrukcií a dopravných stavieb dokážu analyzovať, navrhovať, konštruovať a prevádzkovať inžinierske a pozemné stavby; vykonávať výskum s primeranou mierou tvorivosti a samostatnosti. Dôraz sa musí klásť na to, aby absolvent získal znalosti z teoretickej analýzy nosných konštrukcií stavieb a dopravných stavieb, umožňujúce mu navrhovať bezpečné, používateľné, trvanlivé a estetické konštrukcie; po primeranej praxi riadiť tím pracovníkov, samostatne viesť aj veľké projekty a prevziať zodpovednosť za komplexné riešenia. Aby absolvent bol schopný rozvíjať svoj odborný profil, musí počas štúdia chápať princípy a metódy navrhovania, získať skúsenosti s dostupným softvérom, spôsobmi kontroly výsledkov a hodnotením získaných údajov. Neoddeliteľnou súčasťou sú aj experimentálne práce podľa voľby študijného programu.
Ak absolvent ukončil prvostupňové štúdium nie v tomto alebo v príbuznom študijnom odbore, možno navrhnúť študijný program so štandardnou dĺžkou štúdia 3 roky.
Teoretické vedomosti
Absolvent odboru Inžinierske konštrukcie a dopravné stavby (2. stupeň) nachádza a prezentuje vlastné riešenia problémov pri projektovaní a zhotovovaní nosných konštrukcií stavieb a dopravných stavieb, tvorivo aplikuje získané poznatky v praxi, kriticky analyzuje a posudzuje návrh. Vychádza z teoretických poznatkov, princípov a metód odboru, pričom preukazuje efektívne rozhodovanie pri voľbe metód, softvéru a iných výpočtových prostriedkov. Vie vyvíjať technické riešenia a riešiť zložité technické problémy, pri používaní moderných metód a prostriedkov informačnej doby.
Praktické schopnosti a zručnosti
Absolvent odboru Inžinierske konštrukcie a dopravné stavby (2. stupeň) získa schopnosť analyzovať a porozumieť technologickým a iným procesom navrhovania a zhotovovania nosných konštrukcií inžinierskych a pozemných stavieb, a tiež plánovania a realizácie dopravných stavieb. Je schopný riadiť procesy zmien technológie z pohľadu vývoja, uplatniť znalosti z teórie navrhovania konštrukcií spolu so schopnosťou kritického úsudku v celom spektre problémov súvisiacich s bezpečnosťou, používateľnosťou a trvanlivosťou konštrukcií. Vie pracovať na projektoch, ktoré zahŕňajú identifikáciu problému, analýzu a implementáciu rozsiahlych riešení súvisiacich s navrhovaním a zhotovovaním stavieb, pričom si uvedomuje jednotlivé aspekty kvality.
Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti
Absolvent odboru Inžinierske konštrukcie a dopravné stavby (2. stupeň) dokáže pracovať samostatne ako člen alebo ako vedúci tímu, identifikovať spôsoby a možnosti pre kontinuálny vlastný profesionálny vývoj a vzdelávanie sa, udržiavať kontakt s vývojom vo svojej odbornosti, riadiť sa primeranými praktikami v súlade s profesionálnymi, právnymi a etickými princípmi a zásadami.
Vymedzenie jadra znalostí
Nosné témy jadra znalostí študijného odboru
1. rok - jadro znalostí: Aplikovaná matematika a fyzika. Teória pružnosti a pevnosti. Stavebná mechanika a dynamika. Betónové, oceľové a drevené konštrukcie a mosty. Inžinierska geológia, geomechanika a podzemné stavby. Murované konštrukcie. Pozemné komunikácie, letiská a železnice. Semestrálny projekt - inžinierske riešenie komplexného zadania.
2. rok - jadro znalostí: Navrhovanie, zhotovovanie a sanácia konštrukcií a mostov z betónu, ocele a dreva. Spriahnuté konštrukcie. Vysoké budovy a veľkorozponové konštrukcie. Životnosť a spoľahlivosť stavieb. Stabilita a plasticita. Tenkostenné konštrukcie. Geotechnické problémy súvisiace s interakciou konštrukcie s podložím, s návrhom zakladania nosných konštrukcií inžinierskych a pozemných stavieb. Navrhovanie, realizácia a rekonštrukcie dopravných stavieb a dopravné inžinierstvo. Semestráiny projekt - inžinierske riešenie komplexného zadania. Experimentálne práce podľa voľby študijného programu.
Odporúča sa, aby tieto znalosti v každom roku tvorili aspoň 30 ECTS kreditov študijného programu.
Diplomová práca ( DP ) - konkrétne riešenie zadania.
Ďalšie témy jadra znalostí študijného odboru
Spoločenské, morálne a právne aspekty profesie. Základy podnikania a manažmentu.
Indikátorom spôsobilosti inštitúcie priznávať akademický titul "Inžinier" je kumulatívna hodnota kreditov študijného programu na úrovni 1/2 celkového počtu ECTS kreditov, odpovedajúcich 100 % ECTS kreditov študijného odboru.
Štátna skúška
Obhajoba diplomovej práce (abstrakt v jazyku anglickom). Overenie spôsobilosti riešiť inžinierske zadania. Dve štátne skúšky z oblasti poznania študijného odboru Inžinierske konštrukcie a dopravné stavby. Jedna zo zamerania diplomovej práce a druhá voliteľná z iných garantujúcich zameraní účastných v študijnom programe.
Standard length of daily study: minimálne 3 maximálne 4
Standard length of external study: 5
Content of the study field - description of the third grade
Absolvent ovláda vedecké metódy výskumu a vývoja študijného odboru Inžinierske konštrukcie a dopravné stavby s orientáciou na teóriu a navrhovanie konštrukcií inžinierskych a pozemných stavieb, na riešenie problémov geotechniky so zameraním na interakciu podložia a stavby a problémov dopravného inžinierstva. Neoddeliteľnou súčasťou by mali byť experimentálne práce na overenie výsledkov matematickej simulácie problému.
Teoretické vedomosti
Absolvent odboru Inžinierske konštrukcie a dopravné stavby vedecky báda z cieľom prispieť vlastným vedeckým prínosom k navrhovaniu, posudzovaniu, diagnostike a rekonštrukciám nosných častí stavieb vrátane ich zakladania v rôznych geologických podmienkach. Pri dopravných stavbách ide o problematiku plánovania, projektovania, výstavby a rekonštrukcie pozemných komunikácií a letísk - modernizácie železníc a problémy dopravného inžinierstva. V rámci geotechniky ide o navrhovanie a rekonštrukciu geotechnických stavieb.
Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti
Absolvent odboru Inžinierske konštrukcie a dopravné stavby (3. stupeň) si osvojuje metódy a zásady vedeckej práce, väzby výskum – vývoj – výroba – použitie - recyklácia, vedecké formulovanie a riešenie problému, právne a environmentálne aspekty nových materiálov a technológií, etické a spoločenské stránky vedeckej práce, prezentáciu výsledkov, rozvoj študijného odboru a prínos pre prax. Absolvent je schopný samostatne riešiť výskumné problémy, kooperovať so zahraničím, využívať svetovú odbornú literatúru v originálnej verzii.
Vymedzenie jadra znalostí
Nosné témy jadra znalostí študijného odboru
Nosné témy jadra znalostí 3.stupňa vysokoškolského štúdia (PhD) sú viazané na Teóriu a navrhovanie inžinierskych konštrukcií a dopravných stavieb.
Jadro obsahuje vybrané state a rámcové témy podľa zamerania štúdia a programového výskumu.
Študijná časť:
Teoretický základ, špecializácia: Matematická analýza, teória pravdepodobností a matematická štatistika, matematicko-počítačová simulácia, 3D-modely. Vybrané state z fyziky. Betónové, oceľové, drevené a murované konštrukcie a mosty. Vysoké budovy a veľkorozponové konštrukcie. Stabilita a plasticita. Únavové porušovanie materiálov a konštrukcií. Spoľahlivosť a rekonštrukcie stavieb. Experimentálne overovanie konštrukcií. Inžinierska geológia, geomechanika, zakladanie stavieb a podzemné stavby. Cestné a mestské dopravné inžinierstvo. Cesty, letiská a železnice. Technológia dopravných stavieb.
Vedecká časť:
Výskum aktuálneho otvoreného vedeckého problému z odboru.
Zásady vedeckej práce, väzby výskum – vývoj – výroba – použitie - recyklácia, vedecké formulovanie a riešenie problému, právne a environmentálne aspekty nových produktov, etické a spoločenské stránky vedeckej práce, prezentácia výsledkov, rozvoj študijného odboru a prínos pre prax.
Znalosti uvedené v jadre majú rozsah 1/3 v študijnej časti a 2/3 vo vedeckej časti. Dizertačná skúška a obhajoba dizertačnej práce musí spĺňať kritérium, aby študent preukázal schopnosť samostatne vedecky pracovať a prinášať teoretické a praktické poznatky.