Training for techers of vocational/practical subjects
Displays a valid description until 19.02.2017. It is being replaced by a department Teacher Training and Education Science.
Group:
Upbringing and EducationResearch area:
pedagogické vedyEnglish Name of the field of study:
Training for techers of vocational/practical subjectsContent of the study field - general part
Cieľové uplatnenie absolventa:
Absolventi študijného odboru sú spôsobilí vykonávať podľa dosiahnutého stupňa vzdelania profesiu:
1. stupeň:
-učiteľa (majstra) odborného praktického výcviku a ďalších praktických(zručnostných) profesijných predmetov na SOU a SOŠ,
-administratívno - technického pracovníka pre zabezpečovaniepraktického vyučovania v odbornom vzdelávaní,
-inštruktora predmetnej odbornej oblasti v mimoškolskej činnostis mládežou.
2. stupeň:
-učiteľa príslušných odborných - profesijných predmetova predmetových skupín na SOŠ a SOU,
-školského metodika pre výučbu konkrétnych predmetových skupínodborného vyučovania,
-špecializovaného pracovníka štátnej správy, resp. metodikaodborných inštitúcií pre oblasť odborného vzdelávania a výcviku.
Examples of similar study field abroad
Wirtschaftuniversität vo Viedni - študijný odbor Wirtschaftspädagogik, Humboldtuniversität v Berlíne - odbor Wirtschaftpädagogik. Odbor je taktiež súčasťou medzinárodnej klasifikácie študijných odborov ISCED.
Definition of related fields of study and differences between them
-Učiteľstvo akademických odborov a Učiteľstvo umeleckých a výchovných predmetov (tieto študijné odbory sú navzájom v príbuzné svojim sociálnovedným základom, ako aj pedagogickou a psychologickou časťou odboru).
-Odborová didaktika (študijný odbor - existujúci len pre 3. stupeň vysokoškolského štúdia - priamo nadväzuje na 2. stupeň štúdia v odboroch učiteľstva akademických predmetov, umeleckých a výchovných predmetov a učiteľstva profesijných predmetov a praktickej prípravy).
-Relevantné študijné odbory (ekonomické, technické, poľnohospodárske a pod.) v sústave študijných odborov. (Ide o všetky tie študijné odbory zo sústavy študijných odborov, z ktorých sa odvodzuje príslušná odborová špecializácia študijných programov v učiteľstve profesijných predmetov a praktickej prípravy. Príbuznosť je tu potom daná obsahovým prienikom príslušného odboru a konkrétnej odborovej špecializácie študijného programu učiteľstva profesijných predmetov a praktickej prípravy.)
Standard length of daily study: 3 (pre uchádzačov, ktorí nemajú stredné odborné vz
Standard length of external study:
Content of the study field - description of the first degree
Absolvent prvého stupňa vysokoškolského vzdelávania (Bc.) v odbore učiteľstvo profesijných odborov a praktickej prípravy je schopný vyučovať tie profesijné predmety a oblasti, ktoré sú zamerané prevažne na osvojovanie zručnostných a remeselných prvkov v príslušnom profesijnom odbore. Absolvent je teda pripravený viesť predovšetkým praktický odborný výcvik pre profesijnú prípravu v konkrétnej oblasti profesijného zamerania. Predpokladom metodicko-didaktických zručností absolventa je ovládanie príslušného profesijného odboru, ktoré absolvent buď získal na úrovni vyššieho sekundárneho vzdelávania, alebo ho paralelne získava na tejto úrovni vysokoškolského štúdia ako súčasť rozšíreného študijného programu.
Teoretické vedomosti absolventa 1. stupňa:
-pozná a chápe koncept inštitucionálneho socializačného procesuv širších sociálnovedných súvislostiach,
-pozná princípy projektovania didaktického prostrediapre odborné vzdelávanie a výcvik,
-pozná organizačné charakteristiky školského systému, ako ajinštitucionálne pravidlá školy,
-pozná základnú štruktúru profesie a profesijného zázemiaodboru, na výučbu ktorého sa pripravuje.
Praktické schopnosti absolventa 1. stupňa:
-dôkladne zvláda profesijné činnosti a úkony definujúce príslušnýprofesijný odbor,
-je schopný projektovať praktické profesijné zručnostiv konkrétnej profesijnej oblasti ako objekt praktickéhovýcviku,
-dokáže samostatne realizovať a reflektovať vlastnú praktickúprípravu a odborný výcvik,
-vie viesť žiacke skupiny v školskej i mimoškolskej činnosti,
-pozná a uplatňuje zásady bezpečnosti a ochrany zdravia pripráci v konkrétnej profesijnej činnosti.
Doplňujúce vedomosti a schopnosti absolventa 1. stupňa:
-má návyk permanentného vzdelávania sa,
-je zorientovaný v problematike sociálnej patológie a jepripravený na prácu so sociálne hendikepovanou mládežou,
-vie efektívne komunikovať na úrovni pracovného tímu, ako aj naúrovni žiackych skupín.
Vymedzenie jadra vedomostí (1.stupeň)
Nosné témy jadra sú viazané na:
Sociálnovedný základ pedagogických štúdií s tematickou orientáciou na:
-základné filozofické súvislosti pedagogického myslenia,
-sociálny a politický kontext výchovy a vzdelávania.
Pedagogicko-metodický a psychologický kontext odboru:
-základy psychológie vývinu dieťaťa a dorastu a biológie dieťaťaa dorastu,
-teória odborného vzdelávania,
-metodika praktického výcviku,
-organizácia a legislatíva školstva a školy.
Odborno-profesijný kontext odboru (podľa špecializácie študijného programu):
-profilové vedomosti a zručnosti z príslušnej odbornej oblasti.
Semestrálny projekt (metodika odborného výcviku)
Záverečná práca a štátna skúška
Ďalšie témy jadra:
-aktualizácia poznatkov z odboru profesijnej činnosti,
-bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci,
-základné poznatky so sociálnej patológie a špeciálnej pedagogiky.
Tieto tematické oblasti musia byť súčasťou každého študijného programu v danom odbore. Pre spôsobilosť priznávať titul Bc. je kumulatívna hodnota kreditov študijného programu aspoň 3/5 celkového počtu ECTS kreditov odpovedajúcich príslušnému odboru.
Štátna skúška (1. stupeň)
-obhajoba záverečnej práce
-kolokviálna skúška z oblasti poznania študijného odboru - na priereze odborovej špecializácie a teórie a metodiky odborného výcviku
Content of study field - description of the combined first and second degree
Standard length of daily study: 2 (pre uchádzačov, ktorí ukončili prvostupňové štú
Standard length of external study:
Content of the study field - second grade description
Absolvent druhého stupňa vysokoškolského štúdia v odbore učiteľstvo profesijných predmetov a praktickej prípravy je spôsobilý byť učiteľom odborných predmetov (predmetových skupín) prislúchajúcich jeho špecializácii na úrovni vyššieho sekundárneho vzdelávania (SOŠ a SOU). Dôkladne ovláda obsah nosných disciplín svojej odborovej špecializácie, pozná profesijné profily a činnosti v príslušnom odbore, ako aj širšie teoretické zázemie odboru. Okrem zvládnutia učiteľskej spôsobilosti (projektovania, realizácie a reflexie výučby v triede) je schopný participovať na vývoji metodických materiálov pre výučbu, ako aj na projektovaní príslušných úsekov celoživotného vzdelávania (napr. rekvalifikácie) dospelých. Absolvent má taktiež primerané poznatky z metód výskumu a vývoja v didaktike svojho odboru.
Teoretické vedomosti absolventa 2. stupňa
-ovláda súčasné teoretické modely profesijnej socializácie a vzdelávania človeka,
-pozná štruktúru, teóriu a špecializované disciplíny svojej odborovo/predmetovej špecializácie,
-pozná teoretické i praktické súvislosti odborovej didaktiky v príslušnej špecializácii, najmä s ohľadom na projektovanie prípravného odborného vzdelávania.
Praktické schopnosti absolventa 2. stupňa
-samostatne projektuje a realizuje výučbu príslušných predmetov na úrovni prípravného odborného vzdelávania (najmä na SOŠ a SOU),
-vie adaptovať vzdelávacie programy v príslušných disciplínach pre konkrétny typ školy či vzdelávacej inštitúcie, ako aj pre konkrétne skupiny žiakov a študujúcich,
-vie efektívne komunikovať pedagogické a odborové poznatky so širším prostredím laickej i profesijnej komunity,
Doplňujúce vedomosti a schopnosti absolventa (2. stupňa)
-tvorba didaktických a metodických textov so špecifickou aplikovateľnosťou,
-e-learning v odbornom vzdelávaní,
-organizácia a metodika odborného vzdelávania dospelých,
-vedomosti o právnych, ekonomických a etických aspektoch práce vo svojej oblasti.
Vymedzenie jadra vedomostí (2.stupeň)
Nosné témy jadra sú viazané na:
Sociálnovedný kontext odboru s tematickou orientáciou na:
-kultúrno - a sociálnoantropologické súvislosti výchovya vzdelávania,
-sociologickú interpretáciu mládeže,
-metodológiu tvorby sociálnovedného poznania,
-ekonomické, sociálne a právne súvislosti odborného vzdelávania.
Pedagogický a psychologický kontext odboru:
-modely kognitívnej socializácie človeka,
-teória profesijnej socializácie,
-personálny a sociálny vývin detí a mládeže, poruchy vývinu v tejtooblasti.
Odborno-profesijný a a odborovodidaktický kontext odboru:
-teória a základné disciplíny špecializácie,
-odborová didaktika príslušnej skupiny disciplín,
-základy výskumnej a projektovej práce v odborovej didaktike,
-semestrálny projekt (projektová práca v odborovej didaktike)
Diplomová práca a štátna skúška
Tieto tematické oblasti musia byť súčasťou každého študijného programu v danom odbore. Pre spôsobilosť priznávať titul Mgr. alebo Ing. je kumulatívna hodnota kreditov študijného programu aspoň 1/2 celkového počtu ECTS kreditov zodpovedajúcich príslušnému odboru. 1. stupeň.
Štátna skúška (2. stupeň)
-obhajoba diplomovej práce (s anglickým abstraktom),
-overenie spôsobilosti riešiť konkrétne didaktické zadania v príslušnom akademickom predmete,
-kolokviálna skúška z oblasti teoretického poznania študijného odboru (na priereze teórie odboru a jeho odborovej didaktiky).